Kirjastojen asiakaslähtöinen palvelukehittäminen : case: Mäntyharjun kirjasto
Viherranta, Ella (2021)
Viherranta, Ella
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061516048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061516048
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Mäntyharjun kunnankirjastolle, joka on uudistamassa palveluitaan. Tarkoituksena on, että kirjasto olisi tulevaisuudessa kuntalaisten kohtaamispaikka. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia palveluita Mäntyharjun kirjaston asiakkaat haluavat kirjastoon ja lähteä näiden toiveiden pohjalta mallintamaan kirjastolle asiakaslähtöisiä palvelukokonaisuuksia.
Opinnäytetyö oli tapaustutkimus, joka toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksena. Aineistonhankintamenetelmiä olivat valmiit dokumentit, puolistrukturoitu kysely, benchmarking ja havainnointi. Aineistonanalyysimenetelminä käytettiin teemoittelua ja sisällönanalyysia.
Kyselyn vastauksien perusteella huomattiin, etteivät Mäntyharjun kirjaston asiakkaat ole välttämättä valmiita tähän kirjaston muutokseen. Haasteena Mäntyharjun kirjastolla onkin se, miten tehdä kirjastosta moderni, joka kuitenkin palvelisi sen käyttäjiä mahdollisimman hyvin. Opinnäytetyön tuloksena syntyi mallinnus Mäntyharjun tulevasta kirjastosta.
Opinnäytetyö oli tapaustutkimus, joka toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksena. Aineistonhankintamenetelmiä olivat valmiit dokumentit, puolistrukturoitu kysely, benchmarking ja havainnointi. Aineistonanalyysimenetelminä käytettiin teemoittelua ja sisällönanalyysia.
Kyselyn vastauksien perusteella huomattiin, etteivät Mäntyharjun kirjaston asiakkaat ole välttämättä valmiita tähän kirjaston muutokseen. Haasteena Mäntyharjun kirjastolla onkin se, miten tehdä kirjastosta moderni, joka kuitenkin palvelisi sen käyttäjiä mahdollisimman hyvin. Opinnäytetyön tuloksena syntyi mallinnus Mäntyharjun tulevasta kirjastosta.