Varhaiskasvatuksen opettajaksi kasvaminen
Valenci, Mark (2021)
Valenci, Mark
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061416003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061416003
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia päiväkodin opettajan työtä ja vahvistaa omia henkilökohtaisia toiminta tapoja sekä taitojani varhaiskasvatusalalla. Tämä opinnäytetyö tuotettiin päiväkirjamuotoisena opinnäytetyönä, jossa asetat itsellesi erilaiset tavoitteita sekä teemoja 10 viikon jaksolle. Tarkoituksena on dokumentoida omaa toimintaa sekä pohdintaa heijastaen sitä erilaisiin resursseihin sekä kirjallisuuteen. 10 viikon työkokemuksen aikana 3-5-vuotiaiden ryhmässä laajensin omia tietojani varhaiskasvatussuunnitelmasta sekä huomasin, kuinka hyödyllinen opas se on itselleni, kun suunnittelin pedagogisia toimintoja lapsille.
Tässä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä pohdin useita eri aiheita sekä teemoja, mutta vain muutama oikeasti edisti omaa ammatillista oppimistani varhaiskasvatuksen alalla. Lasten kanssa pelaaminen sekä kommunikaatio lasten sekä heidän vanhempiensa kanssa auttoi minua todellakin arvostamaan tätä alaa entisestään. Huomaten kaiken sen hyvän, mitä varhaiskasvatuksen opettaja tai minä itse voin tehdä lapsille ja heidän vanhemmilleen, lämmittää sydäntäni ja antaa minulle selkeän suunnan, missä tulevaisuuteni on menossa.
Yksi tämän päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön päätuloksista oli, että ymmärsin sen, että työntekijänä varhaiskasvatuksesta ei voi koskaan tietää liikaa sekä paras tapa oppia uutta on mennä ja tehdä työtä varhaiskasvatuksen alalla. Tärkein havainto opinnäytetyössä oli, että näin kuinka oma heittäytyminen sekä aktiivinen osallistuminen lasten leikkeihin vaikuttaa lapsiin. Tämä opinnäytetyö oli täysin omaa reflektointia sekä pohdintaani, jota heijastin jokapäiväiseen työarkeen.
Tässä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä pohdin useita eri aiheita sekä teemoja, mutta vain muutama oikeasti edisti omaa ammatillista oppimistani varhaiskasvatuksen alalla. Lasten kanssa pelaaminen sekä kommunikaatio lasten sekä heidän vanhempiensa kanssa auttoi minua todellakin arvostamaan tätä alaa entisestään. Huomaten kaiken sen hyvän, mitä varhaiskasvatuksen opettaja tai minä itse voin tehdä lapsille ja heidän vanhemmilleen, lämmittää sydäntäni ja antaa minulle selkeän suunnan, missä tulevaisuuteni on menossa.
Yksi tämän päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön päätuloksista oli, että ymmärsin sen, että työntekijänä varhaiskasvatuksesta ei voi koskaan tietää liikaa sekä paras tapa oppia uutta on mennä ja tehdä työtä varhaiskasvatuksen alalla. Tärkein havainto opinnäytetyössä oli, että näin kuinka oma heittäytyminen sekä aktiivinen osallistuminen lasten leikkeihin vaikuttaa lapsiin. Tämä opinnäytetyö oli täysin omaa reflektointia sekä pohdintaani, jota heijastin jokapäiväiseen työarkeen.