Kulttuuriset erot mielenterveyshoitotyössä : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Mononen, Milla; Virranta, Minna (2021)
Mononen, Milla
Virranta, Minna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061415971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061415971
Tiivistelmä
Monet kulttuurivähemmistöjen edustajat ovat eriarvoisessa asemassa asioidessaan terveydenhuollossa. Lisääntynyt monikulttuurisuus vaatii hoitotyön ammattilaisilta kulttuurista kompetenssia, mikä tarvitsee kehittyäkseen sitä tukevaa koulutusta. Hoitotyön ammattilaisten kulttuurisen kompetenssin vahvistaminen on perusedellytyksenä tasa-arvoisen ja hyvän hoidon toteutumiselle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa monipuolista ja luotettavaa tietoa kulttuurisista eroista mielenterveyshoitotyössä. Tavoitteena oli saatujen tulosten hyödynnettävyys hoitoalan opiskelijoiden koulutuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen muodossa. Valitut tutkimuskysymykset olivat: Miten kulttuurinen kompetenssi vaikuttaa mielenterveyshoitotyöhön? Mitä tulee huomioida työskennellessä mielenterveyshoitotyössä aikuisen kulttuuriseen vähemmistöön kuuluvan potilaan/asiakkaan kanssa? Opinnäytetyön aineisto koostui kolmestatoista tutkimusartikkelista, jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä. Toimeksiantajana toimi Karelia-ammattikorkeakoulu.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että tarve kulttuurista kompetenssia tukevalle koulutukselle on merkittävä. Eri kulttuuritaustaisten hoitoon voi liittyä monenlaisia haasteita, jotka voisivat olla vältettävissä ammattilaisten kulttuurisen kompetenssin kehittämisellä. Kulttuurivähemmistöjen edustajat kokevat kantaväestöä useammin syrjintää ja kulttuuritaustaan liittyviä haasteita, jotka voivat vaikuttaa heikentävästi yksilön mielenterveyteen. Kulttuurisen kompetenssin tukemiseen tulisi kiinnittää huomiota jo hoitotyön opiskelijoiden koulutuksessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa monipuolista ja luotettavaa tietoa kulttuurisista eroista mielenterveyshoitotyössä. Tavoitteena oli saatujen tulosten hyödynnettävyys hoitoalan opiskelijoiden koulutuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen muodossa. Valitut tutkimuskysymykset olivat: Miten kulttuurinen kompetenssi vaikuttaa mielenterveyshoitotyöhön? Mitä tulee huomioida työskennellessä mielenterveyshoitotyössä aikuisen kulttuuriseen vähemmistöön kuuluvan potilaan/asiakkaan kanssa? Opinnäytetyön aineisto koostui kolmestatoista tutkimusartikkelista, jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä. Toimeksiantajana toimi Karelia-ammattikorkeakoulu.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että tarve kulttuurista kompetenssia tukevalle koulutukselle on merkittävä. Eri kulttuuritaustaisten hoitoon voi liittyä monenlaisia haasteita, jotka voisivat olla vältettävissä ammattilaisten kulttuurisen kompetenssin kehittämisellä. Kulttuurivähemmistöjen edustajat kokevat kantaväestöä useammin syrjintää ja kulttuuritaustaan liittyviä haasteita, jotka voivat vaikuttaa heikentävästi yksilön mielenterveyteen. Kulttuurisen kompetenssin tukemiseen tulisi kiinnittää huomiota jo hoitotyön opiskelijoiden koulutuksessa.