Myyntiprosessin kuvaus osana johtamista : johtajan läsnäolon merkitys
Sivula, Olli (2021)
Sivula, Olli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061415914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061415914
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Tibnor Oy:n Parts-myyntiprosessin nykytilan kuvaaminen. Myyntiprosessin kuvaamisen ohella työssä haettiin vastausta siihen, kuinka myynnin johtaminen toteutetaan ja toimiiko tapa myyntiprosessin näkökulmasta. Lisäksi arvioitiin läsnäolon merkitystä johtamisessa korostamalla myyntiprosessin vaiheista niitä, joissa myyntihenkilöstö kokee esimiehen läsnäolon tarpeellisimmaksi.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena. Lopputulokset tukeutuvat havainnointiin ja haastatteluihin. Tutkijana toimi myyntitiimin esimies ja näin ollen hän myös osallistui tutkimukseen. Myyntiprosessin kuvaus toteutettiin erikseen järjestetyissä prosessikuvaustyöpajoissa.
Tutkimuksen tuloksena myyntiprosessista onnistuttiin tekemään yksityiskohtainen kuvaus. Tapa johtaa myyntiä määriteltiin ja arvioitiin sen toimimista itse myyntiprosessin näkökulmasta. Myyntiprosessista onnistuttiin nostamaan esiin aitoa läsnäoloa vaativat vaiheet.
Parts-myyntiprosessi osoittautui monivaiheiseksi ja mutkikkaaksi, joten kuvaustapaa jouduttiin pohtimaan monelta kannalta. Lopputuloksena onnistuttiin luomaan parhaiten Partsmyynnin arjesta kertova kuvaus.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena. Lopputulokset tukeutuvat havainnointiin ja haastatteluihin. Tutkijana toimi myyntitiimin esimies ja näin ollen hän myös osallistui tutkimukseen. Myyntiprosessin kuvaus toteutettiin erikseen järjestetyissä prosessikuvaustyöpajoissa.
Tutkimuksen tuloksena myyntiprosessista onnistuttiin tekemään yksityiskohtainen kuvaus. Tapa johtaa myyntiä määriteltiin ja arvioitiin sen toimimista itse myyntiprosessin näkökulmasta. Myyntiprosessista onnistuttiin nostamaan esiin aitoa läsnäoloa vaativat vaiheet.
Parts-myyntiprosessi osoittautui monivaiheiseksi ja mutkikkaaksi, joten kuvaustapaa jouduttiin pohtimaan monelta kannalta. Lopputuloksena onnistuttiin luomaan parhaiten Partsmyynnin arjesta kertova kuvaus.