Strategisella muotoiluosaamisella kilpailuetua muuttuvaan maailmaan : asiakasnäkökulman kartoitus Design Forum Finlandin muotoiluvalmennusten kehittämiseksi
Martikainen, Taina (2021)
Lataukset:
Martikainen, Taina
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061415910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061415910
Tiivistelmä
Kansainväliset tutkimukset osoittavat, että muotoilun strateginen käyttö auttaa yrityksiä menestymään paremmin globaalissa kilpailussa. Siitä huolimatta suurin osa yrityksiä ei hyödynnä muotoilun menetelmiä liiketoiminnassaan. Mitä esteitä tälle yrityksissä ja organisaatioissa on? Mitä palveluja ja osaamista yritykset tarvitsisivat eniten?
Voittoa tavoittelemattoman Suomen Taideteollisuusyhdistys ry:n, eli nykyisin tutummin Design Forum Finlandin, tavoitteena on tukea suomalaisten yritysten muotoilun strategista käyttöä tarjoamalla mm. aihetta esitteleviä tapahtumia, case-esimerkkejä sekä muotoiluvalmennuksia. Näiden tavoitteena on osoittaa muotoilun strategisen käytön hyötyjä sekä tarjota konkreettisia työkaluja muotoiluajattelun ja -menetelmien käyttöönottoon sekä jalkauttamiseen organisaatioissa.
Tämä opinnäytetyö keskittyy kartoittamaan Design Forum Finlandin asiakkaiden näkökulmaa muotoiluvalmennusten kehittämiseksi. Työn tarkoitus on tutustua asiakkaiden haasteisiin liiketoiminnan kehittämisessä ja syventymisen kautta syntyvän ymmärryksen myötä kehittää valmennusta vastaamaan paremmin yritysten tarpeita.
Toiveena on myös, että kehittämistyön kautta pystyttäisiin mitatusti osoittamaan Design Forum Finlandin palveluiden vaikutus muotoilun strategisen käytön lisääntymiseen yrityksissä.
Voittoa tavoittelemattoman Suomen Taideteollisuusyhdistys ry:n, eli nykyisin tutummin Design Forum Finlandin, tavoitteena on tukea suomalaisten yritysten muotoilun strategista käyttöä tarjoamalla mm. aihetta esitteleviä tapahtumia, case-esimerkkejä sekä muotoiluvalmennuksia. Näiden tavoitteena on osoittaa muotoilun strategisen käytön hyötyjä sekä tarjota konkreettisia työkaluja muotoiluajattelun ja -menetelmien käyttöönottoon sekä jalkauttamiseen organisaatioissa.
Tämä opinnäytetyö keskittyy kartoittamaan Design Forum Finlandin asiakkaiden näkökulmaa muotoiluvalmennusten kehittämiseksi. Työn tarkoitus on tutustua asiakkaiden haasteisiin liiketoiminnan kehittämisessä ja syventymisen kautta syntyvän ymmärryksen myötä kehittää valmennusta vastaamaan paremmin yritysten tarpeita.
Toiveena on myös, että kehittämistyön kautta pystyttäisiin mitatusti osoittamaan Design Forum Finlandin palveluiden vaikutus muotoilun strategisen käytön lisääntymiseen yrityksissä.