Arjen tukiviittomia -webinaarikurssi : Webinaarien hyödyntäminen Erityislasten Omaiset ry:n toiminnassa
Hattukangas, Kirsi (2021)
Hattukangas, Kirsi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115772
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tutkittiin webinaarityökalun merkitystä Erityislasten omaiset ELO ry:lle ja kartoitettiin etäyhteyksien suomia mahdollisuuksia haja-asutusalueiden erityisperheiden toiminnallistamisessa ja osallistamisessa järjestön toimintaan. Tavoitteena oli kerätä tietoa ELO ry:n toimintamahdollisuuksista verkon yli. Tutkimusaineistoani olivat ensisijaisesti Google Formsilla tehdyt palautekyselyt ja toissijaisena havainnointi.
Valitsin tutkimusmenetelmäksi kvalitatiivisen tutkimusotteen, koska halusin ymmärtää webinaarien hyötyjä ja mahdollisuuksia. Laadullinen tutkimusote kuvasi parhaiten palautekyselyistä saatujen palautteiden, tutkitun teorian ja omien havaintojeni yhteyttä toisiinsa laadullisena tutkimuksena. Tutkimuskysymys oli, miten ELO ry voisi hyödyntää verkon yli tuotettuja toimintoja järjestötoiminnassa. Alakysymyksiä olivat, mitä on hyvä ottaa huomioon verkkoseminaaria järjestäessä, ja miten webinaari segmentoidaan ja markkinoidaan, jotta osallistujat aktivoituvat ilmoittautumaan webinaariin.
Tutkimuksessa nousi esille ideoita toiminnoista, joita voisi webinaarien kautta järjestää erilaisille harrasteryhmille. Webinaarin järjestämisessä tärkeää oli suunnittelu etukäteen, osallistujien tiedottaminen, yhteyksien ja äänen laadun varmistaminen sekä osallistujien ohjeistaminen. Tutkimuksessa ELO ry:n markkinointi erityislasten perheille toteutettiin Facebookin, ELOlehdykkeen ja uutiskirjeiden kautta. Yhteistyökumppaneiden ja sidosryhmien tavoittamiseksi luotiin markkinointia kotisivuilla ja sosiaalisessa mediassa.
Valitsin tutkimusmenetelmäksi kvalitatiivisen tutkimusotteen, koska halusin ymmärtää webinaarien hyötyjä ja mahdollisuuksia. Laadullinen tutkimusote kuvasi parhaiten palautekyselyistä saatujen palautteiden, tutkitun teorian ja omien havaintojeni yhteyttä toisiinsa laadullisena tutkimuksena. Tutkimuskysymys oli, miten ELO ry voisi hyödyntää verkon yli tuotettuja toimintoja järjestötoiminnassa. Alakysymyksiä olivat, mitä on hyvä ottaa huomioon verkkoseminaaria järjestäessä, ja miten webinaari segmentoidaan ja markkinoidaan, jotta osallistujat aktivoituvat ilmoittautumaan webinaariin.
Tutkimuksessa nousi esille ideoita toiminnoista, joita voisi webinaarien kautta järjestää erilaisille harrasteryhmille. Webinaarin järjestämisessä tärkeää oli suunnittelu etukäteen, osallistujien tiedottaminen, yhteyksien ja äänen laadun varmistaminen sekä osallistujien ohjeistaminen. Tutkimuksessa ELO ry:n markkinointi erityislasten perheille toteutettiin Facebookin, ELOlehdykkeen ja uutiskirjeiden kautta. Yhteistyökumppaneiden ja sidosryhmien tavoittamiseksi luotiin markkinointia kotisivuilla ja sosiaalisessa mediassa.