Voimaannuttava instrumenttiopetus
Hauta-aho, Senni; Romsi, Emma (2021)
Hauta-aho, Senni
Romsi, Emma
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115764
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli tarve löytää keinoja toteuttaa instrumenttiopetusta niin, että se voimaannuttaa oppilasta ja vahvistaa tämän minäpystyvyyttä. Tehtävänä oli löytää uusia näkökulmia voimaantumiseen musiikin opetuksen kontekstissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota ohjeita voimaannuttavan opetuksen toteuttamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena syventymällä lähdekirjallisuuteen, toteuttamalla asiantuntijahaastattelu kahdelle musiikkipedagogiikan ammattilaiselle, ja reflektoimalla omakohtaisia kokemuksia asiantuntijatietoon ja teoreettiseen tietoon. Haastattelut analysoitiin teemoittelemalla. Pohjaamme työtämme Juha Siitosen voimaantumisteoriaan. Asiantuntijahaastattelut toteutettiin kirjallisena sähköpostissa lähetetyn kysymyslomakkeen muodossa.
Opinnäytetyössä voimaantumisen edellytyksenä havaittiin turvallisen ja kannustavan ilmapiirin luominen instrumenttitunnille. Se syntyy mm. avoimesta vuorovaikutuksesta, selkeästi asetetuista lyhyen ja pitkän aikavälin päämääristä ja oppilaslähtöisesti toteutetusta opetuksesta. Myös minäpystyvyyden tukeminen on tärkeä osa voimaantumisprosessia. Sitä voidaan vahvistaa esimerkiksi voimapuheen ja läsnäoloharjoitusten avulla. Lisäksi merkittävänä tekijänä voimaantumisessa ilmeni oppilaan motivaation vahvistaminen, esimerkiksi pilkkomalla tehtäviä pienempiin osiin. Myös opettajan oma innostuneisuus lisäsi oppilaan motivoituneisuutta.
Aineistosta nousevat keskeisimmät tulokset koottiin posteriksi, joka on löydettävissä opinnäytetyön liitteistä. Posteriin listatut periaatteet soveltuvat käytettäviksi minkä tahansa instrumentin yksilö- ja ryhmäopetuksessa, ja se sopii esimerkiksi työtilan seinälle muistutuksena opetuksen arvoista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena syventymällä lähdekirjallisuuteen, toteuttamalla asiantuntijahaastattelu kahdelle musiikkipedagogiikan ammattilaiselle, ja reflektoimalla omakohtaisia kokemuksia asiantuntijatietoon ja teoreettiseen tietoon. Haastattelut analysoitiin teemoittelemalla. Pohjaamme työtämme Juha Siitosen voimaantumisteoriaan. Asiantuntijahaastattelut toteutettiin kirjallisena sähköpostissa lähetetyn kysymyslomakkeen muodossa.
Opinnäytetyössä voimaantumisen edellytyksenä havaittiin turvallisen ja kannustavan ilmapiirin luominen instrumenttitunnille. Se syntyy mm. avoimesta vuorovaikutuksesta, selkeästi asetetuista lyhyen ja pitkän aikavälin päämääristä ja oppilaslähtöisesti toteutetusta opetuksesta. Myös minäpystyvyyden tukeminen on tärkeä osa voimaantumisprosessia. Sitä voidaan vahvistaa esimerkiksi voimapuheen ja läsnäoloharjoitusten avulla. Lisäksi merkittävänä tekijänä voimaantumisessa ilmeni oppilaan motivaation vahvistaminen, esimerkiksi pilkkomalla tehtäviä pienempiin osiin. Myös opettajan oma innostuneisuus lisäsi oppilaan motivoituneisuutta.
Aineistosta nousevat keskeisimmät tulokset koottiin posteriksi, joka on löydettävissä opinnäytetyön liitteistä. Posteriin listatut periaatteet soveltuvat käytettäviksi minkä tahansa instrumentin yksilö- ja ryhmäopetuksessa, ja se sopii esimerkiksi työtilan seinälle muistutuksena opetuksen arvoista.