Yrityksen etusivun konversio-optimointi
Tervo, Jiri (2021)
Tervo, Jiri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115760
Tiivistelmä
Yritysten ensisijaisena tavoitteena on lähes poikkeuksetta myynti. Konversio-optimoinnilla pyritään kasvattamaan niiden tavoitteiden toteutumista, joita yritys on asiakkailleen asettanut. Hyvin toteutetun konversio-optimoinnin avulla myynti voi moninkertaistua, vaikka yrityksen verkkosivuliikenne pysyisi samana.
Verkkosivut koostuvat useasta yksittäisestä sivusta, joista etusivu on tärkein. Suurin osa kävijöistä saapuu ensimmäisenä etusivulle ja arvioi koko sivuston sisällön sen perusteella. Mikäli kävijä ei vakuutu näkemästään, on iso riski, että hän poistuu sivulta eikä ikinä palaa.
Tutkimus toteutettiin jo toistakymmentä vuotta toimineen markkinointitoimisto Bstr Luova Konttori Oy:n verkkosivustolle.
Tutkimuksen teoriaosassa käsiteltiin laajasti aiheeseen liittyviä osa-alueita sekä termistöä, ja täten saatiin syvällisempi ymmärrys aiheeseen. Tavoitteena oli tutkia mitä konversio-optimointi ja siihen liittyvät käsitteet ovat, mitä merkitystä yrityksen etusivulla on aiheeseen sekä miten ja millä konversioprosenttia voidaan kasvattaa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta, jossa tutkittiin toimeksiantajan verkkosivukävijöiden toimintaa. Tutkimuksessa oli piirteitä myös kvantitatiivisesta tutkimusotteesta, koska tuloksia analysoitiin myös hyödyntäen numeerista dataa. Tutkimus toteutettiin teoriapohjan kautta opittujen toimintatapojen sekä analytiikkatyökaluista saadun datan pohjalta. Increasing sales should almost always be primary objective for companies. Conversion rate optimization aims to increase the amount of goals achieved by customers that the company has set. With well accomplished conversion rate optimization, sales can multiply even if your company’s website traffic won’t increase.
Website contains several individual pages, the most important of which is the front page. Most of the website traffic lands especially to the front page and reviews the entire content of the site based on it. If the visitors are not convinced by the first impression, there is a high risk that they will leave the site and never return.
The study was assigned by Bstr luova konttori Oy which is a marketing agency, that has been operating for over ten years.
The theoretical part of the study elaborates subject related aspects as well as the terminology, thus gaining a deeper knowledge and understanding of the subject. The goal was to study what conversion rate optimization and related concepts are, how relevant businesses front page is to this subject and how to increase conversion rates.
The study was done as a qualitative development research, in which the mandators website traffic was observed. The study also had some features of a quantitative development research, as the results were also analyzed by using numerical data. The study was done out of the methods gained from the theoretical part of the study and data gathered by analytic tools.
Verkkosivut koostuvat useasta yksittäisestä sivusta, joista etusivu on tärkein. Suurin osa kävijöistä saapuu ensimmäisenä etusivulle ja arvioi koko sivuston sisällön sen perusteella. Mikäli kävijä ei vakuutu näkemästään, on iso riski, että hän poistuu sivulta eikä ikinä palaa.
Tutkimus toteutettiin jo toistakymmentä vuotta toimineen markkinointitoimisto Bstr Luova Konttori Oy:n verkkosivustolle.
Tutkimuksen teoriaosassa käsiteltiin laajasti aiheeseen liittyviä osa-alueita sekä termistöä, ja täten saatiin syvällisempi ymmärrys aiheeseen. Tavoitteena oli tutkia mitä konversio-optimointi ja siihen liittyvät käsitteet ovat, mitä merkitystä yrityksen etusivulla on aiheeseen sekä miten ja millä konversioprosenttia voidaan kasvattaa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta, jossa tutkittiin toimeksiantajan verkkosivukävijöiden toimintaa. Tutkimuksessa oli piirteitä myös kvantitatiivisesta tutkimusotteesta, koska tuloksia analysoitiin myös hyödyntäen numeerista dataa. Tutkimus toteutettiin teoriapohjan kautta opittujen toimintatapojen sekä analytiikkatyökaluista saadun datan pohjalta.
Website contains several individual pages, the most important of which is the front page. Most of the website traffic lands especially to the front page and reviews the entire content of the site based on it. If the visitors are not convinced by the first impression, there is a high risk that they will leave the site and never return.
The study was assigned by Bstr luova konttori Oy which is a marketing agency, that has been operating for over ten years.
The theoretical part of the study elaborates subject related aspects as well as the terminology, thus gaining a deeper knowledge and understanding of the subject. The goal was to study what conversion rate optimization and related concepts are, how relevant businesses front page is to this subject and how to increase conversion rates.
The study was done as a qualitative development research, in which the mandators website traffic was observed. The study also had some features of a quantitative development research, as the results were also analyzed by using numerical data. The study was done out of the methods gained from the theoretical part of the study and data gathered by analytic tools.