Yhteistyöstä yhteiseen työhön : muotoiluajattelun hyödyntäminen asiakasohjausprosessin kehittämiseksi organisaation muutostilanteessa
Orttenvuori, Laura (2021)
Orttenvuori, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115758
Tiivistelmä
Organisaatiomuutos on mahdollisuus nostaa yhteiseen tarkasteluun eri yksiköiden toimintatapoja, ottaa hyvät käytännöt talteen ja yhdistellä niistä toiminnalle yhtenäinen ja tasa-arvoinen toimintatapa. Tässä opinnäytetyössä kehittämisen kohteena on toimintatapojen yhtenäistäminen kaupungin sisäisessä organisaation muutostilanteessa. Kehittämisen kohde on rajattu kuntouttavan työtoiminnan asiakasohjauksen prosessiin, koskien kaupungin omia työpajayksiköitä. Lähestymistavaksi on valittu monialaisen ja moniammatillisen työn kehittämiseen, monine mahdollisuuksineen soveltuva muotoiluajattelu sekä palvelumuotoilulle tyypillisten menetelmien hyödyntäminen. Opinnäytetyössä hyödynnetään myös tutkimuksellisia menetelmiä.
Työllä on kahdensuuntainen merkitys. Kehittämistyön ensisijaisena tavoitteena on kehittää yhtenäistä toimintatapaa organisaation muutostilanteessa ja tuottaa näin konseptiehdotus yhtenäisestä asiakasohjauksen mallista. Palvelun toteuttajille ja loppukäyttäjille merkitys näyttäytyy entistä sujuvampana, yhdenvertaisena yksilöllisen etenemisen prosessina. Toisaalta työn merkityksellisyys nousee muutostilanteessa olevan työyhteisön työhyvinvoinnin kautta, kun toimintaa tarkastellaan ja kehitetään työyhteisönä yhdessä, kunkin yksilöllistä ammatillista osaamista arvostaen. Toisena tavoitteena onkin mahdollistaa organisaatiomuutoksen myötä kahdelta eri palvelualueelta yhdeksi yhdistyvän henkilöstön sopeutuminen ja sitoutuminen muutokseen.
Tämän kehittämistyön tärkeimpänä johtopäätöksenä voidaan todeta, että muotoiluajattelu sekä palvelumuotoilun työkalut toimivat tuloksellisina kehittämisen menetelminä myös työllisyydenhoidon kontekstissa. Yhteiskehittämisen tuloksena saavutettiin kehittämistyössä tavoiteltu, kuntouttavan työtoiminnan asiakasohjauksen konseptiehdotus palvelualueen sisäiseen käyttöön. Yhteisen työskentelyn tuloksena toimintatapa kehittyi organisaatiomuutosta edeltäneestä yhteistyöstä vielä vaikuttavampaan, yhteiseen työhön.
Työllä on kahdensuuntainen merkitys. Kehittämistyön ensisijaisena tavoitteena on kehittää yhtenäistä toimintatapaa organisaation muutostilanteessa ja tuottaa näin konseptiehdotus yhtenäisestä asiakasohjauksen mallista. Palvelun toteuttajille ja loppukäyttäjille merkitys näyttäytyy entistä sujuvampana, yhdenvertaisena yksilöllisen etenemisen prosessina. Toisaalta työn merkityksellisyys nousee muutostilanteessa olevan työyhteisön työhyvinvoinnin kautta, kun toimintaa tarkastellaan ja kehitetään työyhteisönä yhdessä, kunkin yksilöllistä ammatillista osaamista arvostaen. Toisena tavoitteena onkin mahdollistaa organisaatiomuutoksen myötä kahdelta eri palvelualueelta yhdeksi yhdistyvän henkilöstön sopeutuminen ja sitoutuminen muutokseen.
Tämän kehittämistyön tärkeimpänä johtopäätöksenä voidaan todeta, että muotoiluajattelu sekä palvelumuotoilun työkalut toimivat tuloksellisina kehittämisen menetelminä myös työllisyydenhoidon kontekstissa. Yhteiskehittämisen tuloksena saavutettiin kehittämistyössä tavoiteltu, kuntouttavan työtoiminnan asiakasohjauksen konseptiehdotus palvelualueen sisäiseen käyttöön. Yhteisen työskentelyn tuloksena toimintatapa kehittyi organisaatiomuutosta edeltäneestä yhteistyöstä vielä vaikuttavampaan, yhteiseen työhön.