Hitsausalan opetuksen kehittäminen ammattiopistossa
Jernström, Kimmo (2021)
Jernström, Kimmo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115738
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää ammattiopisto Varian opiskelijoiden hitsausosaamisen tämänhetkinen taso ja verrata sitä alueen yritysten todellisiin tarpeisiin liittyen hitsausosaamiseen. Mikäli osaaminen ja yritysten tarpeet eivät kohtaa, luodaan järkeviä kehitysehdotuksia, joilla saadaan työelämän tarpeet ja koulutuksen sisältö kohtaamaan toisensa. Tutkimuksen apuna käytetään seuraavia tutkimuskysymyksiä: Mikä on oppilaiden hitsausosaamisen taso yhteistyöyritysten näkökulmasta? Minkälaista hitsausosaamista yhteistyöyritykset tarvitsevat? Millä kehitystoimenpiteillä osaaminen saadaan vaaditulle tasolle?
Tutkimusmenetelmäksi valittiin empiirinen tutkimus, tutkimus toteutetaan kyselytutkimuksena käyttäen apuna Microsoft Forms -kyselyalustaa, puhelinhaastatteluita ja havaintoja. Työn teoriaosuudessa käydään läpi suomalainen hitsausalan tutkintojärjestelmä.
Kyselytutkimus lähetettiin 30 ammattiopisto Varian hitsausalan yhteistyöyritykseen. Kyselytutkimukseen vastasi 13 yritystä internetkyselyn ja puhelinhaastattelujen kautta, ja vastauksen antaneista yrityksistä 12 ovat hitsaavia yrityksiä.
Saatujen vastausten perusteella opiskelijoiden hitsausosaamisen taso yhteistyöyritysten näkökulmasta on hieman keskitason alapuolella. Vastaavasti yhteistyöyritysten tarve hitsausosaamiselle on selvästi korkeampi kuin tämänhetkinen osaamisen taso. Saatujen vastausten perusteella luotiin opetuksen kehittämisehdotukset: hitsauksen teoriaopetuksen lisääminen sisältäen materiaalitekniikan, koulun oman tutkinnonosan käyttöönotto myös perustutkintokoulutuksissa, tuotantotekniikan ammattitutkinnon järjestämisluvan hakeminen ja yrityksille järjestettävät hitsauskoulutukset.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin empiirinen tutkimus, tutkimus toteutetaan kyselytutkimuksena käyttäen apuna Microsoft Forms -kyselyalustaa, puhelinhaastatteluita ja havaintoja. Työn teoriaosuudessa käydään läpi suomalainen hitsausalan tutkintojärjestelmä.
Kyselytutkimus lähetettiin 30 ammattiopisto Varian hitsausalan yhteistyöyritykseen. Kyselytutkimukseen vastasi 13 yritystä internetkyselyn ja puhelinhaastattelujen kautta, ja vastauksen antaneista yrityksistä 12 ovat hitsaavia yrityksiä.
Saatujen vastausten perusteella opiskelijoiden hitsausosaamisen taso yhteistyöyritysten näkökulmasta on hieman keskitason alapuolella. Vastaavasti yhteistyöyritysten tarve hitsausosaamiselle on selvästi korkeampi kuin tämänhetkinen osaamisen taso. Saatujen vastausten perusteella luotiin opetuksen kehittämisehdotukset: hitsauksen teoriaopetuksen lisääminen sisältäen materiaalitekniikan, koulun oman tutkinnonosan käyttöönotto myös perustutkintokoulutuksissa, tuotantotekniikan ammattitutkinnon järjestämisluvan hakeminen ja yrityksille järjestettävät hitsauskoulutukset.