Aineeton pääoma Service Desk -asiantuntijan työkaluna – Case: Enfo Oyj
Mononen, Juuso (2021)
Mononen, Juuso
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115692
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ongelmanratkaisun työkaluna käytettävän aineettoman pääoman nykytilanne ja kehitysmahdollisuudet Enfo Oyj Service Deskissä.
Opinnäytetyössä tutustuttiin teoreettiseen tietopohjaan ja siihen liittyvien avainkäsitteiden merkitykseen tieteellisinä käsitteinä sekä käytännön asioina. Dokumentointiin ja esitettiin teoreettinen tietopohja opinnäytetyössä. Kartoitettiin aineettoman pääoman nykytilanne, käyttömahdollisuudet ja kehitysalueet. Dokumentointiin ja esitettiin kartoitettu nykytilanne, käyttömahdollisuudet sekä kehitysalueet opinnäytetyössä. Suunniteltiin ja toteutettiin Service Desk -henkilöstölle osoitettu tutkimuskysely aineettoman pääoman käyttötottumuksien ja kehitysehdotuksien selvittämiseksi. Dokumentoitiin ja esitettiin kyselyn tulokset opinnäytetyössä. Esitettiin teoriapohjaan tutustumisen, nykytilanteen kartoittamisen ja tutkimuskyselyn kautta saadut tulokset sekä johtopäätökset opinnäytetyötyöhön kuvin, taulukoin ja sanallisesti. Nykytilanteen kartoittamisen ja tutkimuskyselyn myötä havaittiin kehitysmahdollisuuksia aineettoman pääoman hallinnassa. Tärkeimpinä kehityskohteina huomattiin seikkoja liittyen pääoman löydettävyyteen, hajaantuvuuteen, yhdenmukaisuuteen, luotettavuuteen ja selkeyteen. Tämän lisäksi tuotiin esille yrityksen hallinnassa olevan hiljaisen tiedon mahdollisuuksia. Opinnäytetyön tuloksia voidaan pitää luotettavina: tutkimuskyselyyn osallistui 43 noin 90:stä kyselyyn kutsutusta henkilöstä ja kyselyssä kerätyt vastaukset tukivat kartoituksessa tehtyjä havaintoja.
Opinnäytetyössä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää Enfo Oyj:n Service Desk -asiantuntijoiden ongelmanratkaisun työkaluna käyttämän aineettoman pääoman kehittämiseen.
Opinnäytetyössä tutustuttiin teoreettiseen tietopohjaan ja siihen liittyvien avainkäsitteiden merkitykseen tieteellisinä käsitteinä sekä käytännön asioina. Dokumentointiin ja esitettiin teoreettinen tietopohja opinnäytetyössä. Kartoitettiin aineettoman pääoman nykytilanne, käyttömahdollisuudet ja kehitysalueet. Dokumentointiin ja esitettiin kartoitettu nykytilanne, käyttömahdollisuudet sekä kehitysalueet opinnäytetyössä. Suunniteltiin ja toteutettiin Service Desk -henkilöstölle osoitettu tutkimuskysely aineettoman pääoman käyttötottumuksien ja kehitysehdotuksien selvittämiseksi. Dokumentoitiin ja esitettiin kyselyn tulokset opinnäytetyössä. Esitettiin teoriapohjaan tutustumisen, nykytilanteen kartoittamisen ja tutkimuskyselyn kautta saadut tulokset sekä johtopäätökset opinnäytetyötyöhön kuvin, taulukoin ja sanallisesti. Nykytilanteen kartoittamisen ja tutkimuskyselyn myötä havaittiin kehitysmahdollisuuksia aineettoman pääoman hallinnassa. Tärkeimpinä kehityskohteina huomattiin seikkoja liittyen pääoman löydettävyyteen, hajaantuvuuteen, yhdenmukaisuuteen, luotettavuuteen ja selkeyteen. Tämän lisäksi tuotiin esille yrityksen hallinnassa olevan hiljaisen tiedon mahdollisuuksia. Opinnäytetyön tuloksia voidaan pitää luotettavina: tutkimuskyselyyn osallistui 43 noin 90:stä kyselyyn kutsutusta henkilöstä ja kyselyssä kerätyt vastaukset tukivat kartoituksessa tehtyjä havaintoja.
Opinnäytetyössä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää Enfo Oyj:n Service Desk -asiantuntijoiden ongelmanratkaisun työkaluna käyttämän aineettoman pääoman kehittämiseen.