Tilaus-toimitusprosessin kehittäminen
Järvelä, Anna; Lehto, Elina (2021)
Järvelä, Anna
Lehto, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115691
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kehittää urheilualalla toimivan New Balance Denmark ApS Suomen sivuliikkeen tilaus-toimitusprosessia. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli selvittää, miten tilaus-toimitusprosessia kehittämällä tai sen työvaiheita parantamalla, siitä saataisiin toimivampi yritykselle sekä sen asiakkaille. Tavoitteena oli luoda tilaus-toimitusprosessiin uusi toimintatapa asiakkaille tuotteiden saatavuustietojen katseluun sekä löytää siihen käytettävä kanava hyödyntäen jo käytössä olevia sovelluksia. Työn tuotostavoitteena oli mallintaa nykytilan analysoinnin pohjalta sekä haastatteluista että työpajasta saatujen kehitysideoiden perusteella parannettu tilaus-toimitusprosessi.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Laadullisena tiedonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastatteluiden jälkeen toteutetussa työpajassa käytettiin myös osallistavia sekä esittäviä menetelmiä. Kehittämishankkeen alussa tilaus-toimitusprosessin nykytila analysoitiin ja tilaus-toimitusprosessi mallinnettiin. Työssä hyödynnettiin laadittua nykytila-analyysia sekä teoriatietoa, jossa keskityttiin prosesseihin sekä niiden kehittämiseen. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin yleisesti tilaus-toimitus-prosessia. Nykytilan analysoinnin sekä haastatteluiden perusteella selvisi, että tilaus-toimitusprosessissa oli paljon kehitettävää ja se oli monivaiheinen, monimutkainen sekä vaati paljon manuaalista työtä. Haastatteluista saatiin paljon kehitysideoita, joita käsiteltiin tarkemmin työpajassa. Työpajassa syntyi myös uusia ideoita sekä siellä täsmennettiin, minkälaisia muutoksia sekä toimenpiteitä jatkossa tilaus-toimitusprosessin kehittämiseksi tullaan tekemään.
Saatujen tulosten perusteella luodaan uusi toimintapa asiakkaille tuotteiden saatavuustietojen katseluun Sharepoint-ryhmäsivuston kautta. Uusi toimintatapa vaatii yritykseltä vain Sharepoint-sovelluksen käyttöönoton sekä Sharepoint-sivuston luomisen. Sharepoint-sovellusta tullaan jatkossa käyttämään myös yrityksen sisäisesti, hyödyntämällä monipuolisesti sovelluksen tarjoamia mahdollisuuksia.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Laadullisena tiedonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastatteluiden jälkeen toteutetussa työpajassa käytettiin myös osallistavia sekä esittäviä menetelmiä. Kehittämishankkeen alussa tilaus-toimitusprosessin nykytila analysoitiin ja tilaus-toimitusprosessi mallinnettiin. Työssä hyödynnettiin laadittua nykytila-analyysia sekä teoriatietoa, jossa keskityttiin prosesseihin sekä niiden kehittämiseen. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin yleisesti tilaus-toimitus-prosessia. Nykytilan analysoinnin sekä haastatteluiden perusteella selvisi, että tilaus-toimitusprosessissa oli paljon kehitettävää ja se oli monivaiheinen, monimutkainen sekä vaati paljon manuaalista työtä. Haastatteluista saatiin paljon kehitysideoita, joita käsiteltiin tarkemmin työpajassa. Työpajassa syntyi myös uusia ideoita sekä siellä täsmennettiin, minkälaisia muutoksia sekä toimenpiteitä jatkossa tilaus-toimitusprosessin kehittämiseksi tullaan tekemään.
Saatujen tulosten perusteella luodaan uusi toimintapa asiakkaille tuotteiden saatavuustietojen katseluun Sharepoint-ryhmäsivuston kautta. Uusi toimintatapa vaatii yritykseltä vain Sharepoint-sovelluksen käyttöönoton sekä Sharepoint-sivuston luomisen. Sharepoint-sovellusta tullaan jatkossa käyttämään myös yrityksen sisäisesti, hyödyntämällä monipuolisesti sovelluksen tarjoamia mahdollisuuksia.