SmartMes OEE APP : myynninedistäminen mobiilisovelluksen avulla
Heng, Mio (2021)
Heng, Mio
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115685
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena on edistää Production Software Finland Oy:n myyntiprosessia suunnittelemalla heille mobiilisovellus, jonka potentiaaliset asiakkaat voivat hyvin matalalla kynnyksellä ottaa käyttöönsä. Tavoitteena on selvittää, miltä helppokäyttöinen tuotantolaitoksen kokonaistehokkuutta seuraava mobiilisovellus näyttää ja minkälaisia toiminnallisuuksia siinä tulee olla, sekä toimisiko se myynninedistäjänä toiminnanohjausjärjestelmän myyntiprosessissa.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui pääosin tutkimuksista, joissa käsiteltiin liiketoiminnan ohjausjärjestelmiä, sekä erilaisia ohjelmistoja. Työssä käsiteltiin teollisuusyrityksen valmistuksenohjausjärjestelmien ostopäätökseen vaikuttavia asioita, sekä erilaisia ohjelmistojen myyntistrategioita.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä, johon vastasi 42 henkilöä edustaen yritystään. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ohjelmistohankinnan tueksi kaivataan kokeilumahdollisuuksia, mutta räätälöitävien ohjelmistojen kohdalla se on hankalaa toteuttaa. Merkittävimpänä tekijänä helpottamaan ostopäätöstä nousi esiin referenssit, joiden aktiivinen hyödyntäminen on myyntiprosessissa erittäin tärkeä. The objective of this study was to promote Production Software Ltd.’s sales process by designing a mobile application, which potential buyers could easily take in use. Goal was to figure out how would an easy to use application look like and what kind of functionalities should it have and could it promote sales of a manufacturing execution system (MES-system).
The theoretical framework consisted mainly on studies about enterprise resource planning systems (ERP-system) and software. Study focused on manufacturing companies. What kind of criteria they use when deciding to buy an ERP system and what kind of selling strategies are commonly used in software sales.
The study was conducted as a quantitative research and the empirical data was obtained from online survey. 42 individuals answered the survey representing their company. The results of this study showed that companies want to test software before purchase. Results show that companies understand that it is difficult to test a software that would be tailored based on the customer’s specific needs. Most important factor to make the purchase decision easier are references. Active usage of references would be in the focus of sales promotion activities.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui pääosin tutkimuksista, joissa käsiteltiin liiketoiminnan ohjausjärjestelmiä, sekä erilaisia ohjelmistoja. Työssä käsiteltiin teollisuusyrityksen valmistuksenohjausjärjestelmien ostopäätökseen vaikuttavia asioita, sekä erilaisia ohjelmistojen myyntistrategioita.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä, johon vastasi 42 henkilöä edustaen yritystään. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ohjelmistohankinnan tueksi kaivataan kokeilumahdollisuuksia, mutta räätälöitävien ohjelmistojen kohdalla se on hankalaa toteuttaa. Merkittävimpänä tekijänä helpottamaan ostopäätöstä nousi esiin referenssit, joiden aktiivinen hyödyntäminen on myyntiprosessissa erittäin tärkeä.
The theoretical framework consisted mainly on studies about enterprise resource planning systems (ERP-system) and software. Study focused on manufacturing companies. What kind of criteria they use when deciding to buy an ERP system and what kind of selling strategies are commonly used in software sales.
The study was conducted as a quantitative research and the empirical data was obtained from online survey. 42 individuals answered the survey representing their company. The results of this study showed that companies want to test software before purchase. Results show that companies understand that it is difficult to test a software that would be tailored based on the customer’s specific needs. Most important factor to make the purchase decision easier are references. Active usage of references would be in the focus of sales promotion activities.