Markkinoinnin automaation hyödyntäminen uutiskirjeiden lähettämisessä : case: Tampereen Messut Oy
Laitila, Pauliina (2021)
Laitila, Pauliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015661
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella Tampereen Messut oy:n markkinointitiimin kahta, hieman erilaista, uutiskirjeiden laadintaprosessia ennen tulevia messuja. Tässä opinnäytetyössä puhutaan vanhasta tavasta, jossa oli paljon erilaisia manuaalisia vaiheita, ja uudesta tavasta, jossa oli mukana automaatiotyökalu. Markkinoinnin automaatiolla tarkoitetaan työkalua, jonka avulla pystytään aikatauluttamaan erilaisten viestien lähteminen, sekä seurata niitä avanneiden käyttäytymistä. Automaation avulla Tampereen Messut oy:n myyntiorganisaatio pystyy reagoimaan nopeammin sähköpostin avanneisiin ja asiasta kiinnostuneisiin asiakkaisiin. Tampereen Messut oy pilotoi automaatiota keväällä 2020.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus, ja menetelmänä käytettiin haastattelua, johon vastasi kuusi, erilaisissa rooleissa olevaa Tampereen Messut oy:n työntekijää. Työssä käytettiin materiaalina Tampereen Messut oy:n esitystä markkinoinnin automaation käyttöönotosta ja siihen liittyvistä valmisteluista.
Tuloksista käy ilmi, että odotukset automaation käyttöönotosta ovat korkealla. Etenkin automaation tuoma lisäarvo kohdennetummasta ja personoidummasta viestinnästä asiakkaille, nousee isona odotuksena. Muita odotuksia automaation käyttöönotossa olivat myös erilaisten työvaiheiden väheneminen, mikä säästää aikaa ja työtunteja. Haastattelujen perusteella haittoina automaation käyttöönotossa koettiin viestien sisällönsuunnittelu liian aikaisessa vaiheessa.
Tampereen Messut Oy:n markkinoinnin automaation pilotoinnin perusteella voidaan päätellä, että kohdennetumpi viestintä todella lisää sähköpostien avaamisprosentteja. Tämän tutkimuksen perusteella selvisi, että markkinoinnin automaation käyttöönotto Tampereen Messut Oy:ssä on helpottanut paljon henkilökunnan työmäärää, sekä mahdollistanut personoidumman ja kohdennetumman viestinnän asiakkaille. Liidien kulku myynnille on nopeutunut, ja sitä kautta Tampereen Messut oy:n asiakaskokemukset paranevat.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus, ja menetelmänä käytettiin haastattelua, johon vastasi kuusi, erilaisissa rooleissa olevaa Tampereen Messut oy:n työntekijää. Työssä käytettiin materiaalina Tampereen Messut oy:n esitystä markkinoinnin automaation käyttöönotosta ja siihen liittyvistä valmisteluista.
Tuloksista käy ilmi, että odotukset automaation käyttöönotosta ovat korkealla. Etenkin automaation tuoma lisäarvo kohdennetummasta ja personoidummasta viestinnästä asiakkaille, nousee isona odotuksena. Muita odotuksia automaation käyttöönotossa olivat myös erilaisten työvaiheiden väheneminen, mikä säästää aikaa ja työtunteja. Haastattelujen perusteella haittoina automaation käyttöönotossa koettiin viestien sisällönsuunnittelu liian aikaisessa vaiheessa.
Tampereen Messut Oy:n markkinoinnin automaation pilotoinnin perusteella voidaan päätellä, että kohdennetumpi viestintä todella lisää sähköpostien avaamisprosentteja. Tämän tutkimuksen perusteella selvisi, että markkinoinnin automaation käyttöönotto Tampereen Messut Oy:ssä on helpottanut paljon henkilökunnan työmäärää, sekä mahdollistanut personoidumman ja kohdennetumman viestinnän asiakkaille. Liidien kulku myynnille on nopeutunut, ja sitä kautta Tampereen Messut oy:n asiakaskokemukset paranevat.