Communities of Practice (CoP´s) and Knowledge Management (KM) practices in relation to remote working
Nurhonen, Laura (2021)
Nurhonen, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015650
Tiivistelmä
Tämä tutkimus keskittyi tutkimaan mitä muutoksia etätyöt on tuonut käytäntöyhteisöjen (CoP´s) ja tietojohtamisen (KM) käytäntöihin. Etätyöt itsessään on ollut suuri muutos suurelle osalle yrityksille. Etätyöt on vaikuttaneet miten käytännöt muodostuvat virtuaalisesti ja miten tietoa jaetaan. Tehokkaan käytäntöyhteisöjen sekä tietojohtamisen käytäntöjen muodostaminen etätöissä on strategisesti välttämätöntä, jotta yritykset säilyttävät kilpailukykynsä ja pystyy hyödyntämään työvoimaa globaalisti. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää suurimmat muutokset käytäntöyhteisöjen ja tietojohtamisen käytännöissä etätyössä.
Tutkimus oli laadullinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin avoimia haastattelu kysymyksiä tapaustutkmus lähestymistapaa käyttäen. Tutkimus hyödynsi aiempia teorioita käytäntöyhteisöistä (CoP´s), virtuaalisista käytäntöyhteisöistä (VCoP´s) sekä tietojohtamisesta ja tutki niitä etätöiden näkökulmasta. Tutkimuskysymyksiin vastauksia tutkija keräsi avoimista haastattelukysymyksistä empiiriseen osioon ja teoreettiseen osioon tutkimuksen kirjallisuuskatsauksen kautta. Teoreettinen viitekehys tutkimukselle koostui kirjallisuuskatsauksesta ja havannointiin empiiriseen tutkimusosioon kohden. Tutkimustulokset saavutettiin empiirisen ja teoreettisen osioita hyväksi käyttäen.
Tutkimus väittää että tietojohtaminen tiedon jaon ja siirtäminen kannalta ovat säilyneet jokseenkin samoina. Näiden eroavaisuus määrite on aika, kuinka paljon online-työkaluja ja alustoja käytetään etätyössä tiedon jaon ja siirtämisen käytetään. Luonnollisesti, online-työkalujen ja alustojen tarjonta ja moninaisuus ovat kasvaneet etätöissä. Haastattelujen perusteella, kasvokkainen vuorovaikutus ja kohtaaminen on jäänyt pois etätöiden myötä. Tutkimus selvitti, että käytäntöyhteisöjen suhteen uusien työntekijöiden perehdyttäminen ja konfliktien käsittely on haasteellisempaa etänä. Haastattelujen perusteella, sosiaalisten kanssakäymisten sekä kasvokkaisen vuorovaikutuksen puute on taipumuksena jättää persoonattoman ja eristäytyneen tunteen, sillä ilmeet, eleet ja kehonkieli puuttuu etätyössä. Kuitenkin, tämä tutkimus väittää, että etätyön tuomat muutokset käytäntöyhteisöjen ja tietojohtamisen näkökulmasta ovat painoarvoltaan suuremmat kuin kasvokkaisessa kanssakäymisessä. This research focused on the changes remote working has initiated in regards of communities of practice (CoP) and knowledge management (KM) practices. Remote working itself has been a major change for many areas of businesses and has affected the way communities are formed and knowledge is shared. Having and developing efficient CoP´s and KM practices in the new norm of remote working is strategically crucial for businesses to strive and remain competitive and be able to utilize workforce on a global scale. The aim of the research was to find out the major changes that CoP´s and KM practices have undergone within the remote working environment.
The research was a qualitative research and the research method consisted of open-ended interview questions in which the case study approach was chosen. This thesis used prior stud-ied theories on CoP´s, VCoP´s, and KM practices and examined them through remote work-ing conditions. In the aims of answering the research questions, the researcher utilized open-ended interview questions to gather the empirical data and the theoretical part through the literature review of the thesis. The theoretical framework of the research was conducted through the literature review of the research and observed towards the empirical findings of the research. The main research findings and conclusions were conducted through the empir-ical research findings in addition to the theoretical part of the research.
The research asserts that KM practices in terms of knowledge sharing, and transferring have remained rather same. The differentiation attribute is time the online tools and platforms are utilized in knowledge sharing and transferring. Naturally, some variety of online tools and plat-forms have increase along remote working. According to the conducted interviews inevitably the face-to-face encounters are lacking in the remote working environment. Regarding CoP´s, the research found out that orienting new employees and dealing with conflicts are considered more challenging in the remote working environment. The lack of social encounters and face-to-face interactions tend to leave an impersonal and isolated feeling since facial expression and body language are nonexistent according to the interviewees. This research asserts that the changes remote working has brought in regards of CoP´s and KM practices are bigger in value in comparison to face-to-face encounters in the physical office environment.
Tutkimus oli laadullinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin avoimia haastattelu kysymyksiä tapaustutkmus lähestymistapaa käyttäen. Tutkimus hyödynsi aiempia teorioita käytäntöyhteisöistä (CoP´s), virtuaalisista käytäntöyhteisöistä (VCoP´s) sekä tietojohtamisesta ja tutki niitä etätöiden näkökulmasta. Tutkimuskysymyksiin vastauksia tutkija keräsi avoimista haastattelukysymyksistä empiiriseen osioon ja teoreettiseen osioon tutkimuksen kirjallisuuskatsauksen kautta. Teoreettinen viitekehys tutkimukselle koostui kirjallisuuskatsauksesta ja havannointiin empiiriseen tutkimusosioon kohden. Tutkimustulokset saavutettiin empiirisen ja teoreettisen osioita hyväksi käyttäen.
Tutkimus väittää että tietojohtaminen tiedon jaon ja siirtäminen kannalta ovat säilyneet jokseenkin samoina. Näiden eroavaisuus määrite on aika, kuinka paljon online-työkaluja ja alustoja käytetään etätyössä tiedon jaon ja siirtämisen käytetään. Luonnollisesti, online-työkalujen ja alustojen tarjonta ja moninaisuus ovat kasvaneet etätöissä. Haastattelujen perusteella, kasvokkainen vuorovaikutus ja kohtaaminen on jäänyt pois etätöiden myötä. Tutkimus selvitti, että käytäntöyhteisöjen suhteen uusien työntekijöiden perehdyttäminen ja konfliktien käsittely on haasteellisempaa etänä. Haastattelujen perusteella, sosiaalisten kanssakäymisten sekä kasvokkaisen vuorovaikutuksen puute on taipumuksena jättää persoonattoman ja eristäytyneen tunteen, sillä ilmeet, eleet ja kehonkieli puuttuu etätyössä. Kuitenkin, tämä tutkimus väittää, että etätyön tuomat muutokset käytäntöyhteisöjen ja tietojohtamisen näkökulmasta ovat painoarvoltaan suuremmat kuin kasvokkaisessa kanssakäymisessä.
The research was a qualitative research and the research method consisted of open-ended interview questions in which the case study approach was chosen. This thesis used prior stud-ied theories on CoP´s, VCoP´s, and KM practices and examined them through remote work-ing conditions. In the aims of answering the research questions, the researcher utilized open-ended interview questions to gather the empirical data and the theoretical part through the literature review of the thesis. The theoretical framework of the research was conducted through the literature review of the research and observed towards the empirical findings of the research. The main research findings and conclusions were conducted through the empir-ical research findings in addition to the theoretical part of the research.
The research asserts that KM practices in terms of knowledge sharing, and transferring have remained rather same. The differentiation attribute is time the online tools and platforms are utilized in knowledge sharing and transferring. Naturally, some variety of online tools and plat-forms have increase along remote working. According to the conducted interviews inevitably the face-to-face encounters are lacking in the remote working environment. Regarding CoP´s, the research found out that orienting new employees and dealing with conflicts are considered more challenging in the remote working environment. The lack of social encounters and face-to-face interactions tend to leave an impersonal and isolated feeling since facial expression and body language are nonexistent according to the interviewees. This research asserts that the changes remote working has brought in regards of CoP´s and KM practices are bigger in value in comparison to face-to-face encounters in the physical office environment.