Fotogrammetrian hyödyntäminen pään mallinnuksessa
Kivimäki, Aino (2021)
Kivimäki, Aino
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015628
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia, miten fotogrammetriaa hyödyntämällä saadaan mallinnettua helposti ja laadukkaasti 3D-malli ihmisen päästä. Tavoitteena oli vertailla erilaisia valokuvaustekniikoita eri ohjelmistojen kanssa parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi. Työssä keskityttiin valokuvien ottamiseen, kuvien tuontiin ohjelmaan, tekstuurin muokkauksiin ja näiden vertailuun. Käytännönosuudessa teoriaosuuksien eri osa-alueet nivottiin yhteen.
Toimeksiantajana toimi Pixtell Oy, jonka tekeillä olevasta Legend of Zeze – Last Drop -pelistä saatiin idea opinnäytetyölle. Pelin hahmojen luontiin oli tarkoitus löytää mahdollisimman helppo ja laadukas keino. Pelin lanseerauksen jälkeen on myös tarkoitus lähteä markkinoimaan sitä, että peliin on mahdollista saada omannäköinen hahmo.
Työn lopputuloksena saatiin mallinnettua eri tekniikoita ja ohjelmistoja hyödyntäen kaksi erilaista 3D-mallia ihmisen päästä erilaisiin käyttötarkoituksiin. Ohjelmina käytettiin Character Creator 3 -hahmogeneraattoria ja Blender-mallinnusohjelmaa, johon ladattiin FaceBuilder-lisäosa. Mallinnusohjelmalla saatiin luotua realistisempi 3D-malli kuvatusta henkilöstä, mutta se vaatii paljon jälkikäsittelyä realistisen ja laadukkaan lopputuloksen aikaansaamiseksi. Hahmogeneraattorilla toteutetussa mallissa kasvot muistuttavat kuvan henkilöä, mutta malli ei ole yhtä realistinen. Kuitenkin hahmogeneraattorilla toteutettu 3D-malli soveltuu hyvin pelimaailmaan. Kasvot ja pää ovat helposti muokattavissa ja animointi voidaan tehdä myös suoraan ohjelmassa.
Toimeksiantajan tavoitteeseen, eli pelimaailmaan soveltuvia malleja, on helpompi luoda Character Creator 3 -ohjelmalla. Molemmilla ohjelmistolla saadaan luotua helposti malli, mutta jälkikäsittelyn kannalta hahmogeneraattorissa voidaan nopeammin ja laadukkaammin toteuttaa hahmon muut piirteet. Fotogrammetrian avulla mallinnettaessa ihmisen päätä kannattaa ottaa useampi kuva eri kuvakulmista.
Toimeksiantajana toimi Pixtell Oy, jonka tekeillä olevasta Legend of Zeze – Last Drop -pelistä saatiin idea opinnäytetyölle. Pelin hahmojen luontiin oli tarkoitus löytää mahdollisimman helppo ja laadukas keino. Pelin lanseerauksen jälkeen on myös tarkoitus lähteä markkinoimaan sitä, että peliin on mahdollista saada omannäköinen hahmo.
Työn lopputuloksena saatiin mallinnettua eri tekniikoita ja ohjelmistoja hyödyntäen kaksi erilaista 3D-mallia ihmisen päästä erilaisiin käyttötarkoituksiin. Ohjelmina käytettiin Character Creator 3 -hahmogeneraattoria ja Blender-mallinnusohjelmaa, johon ladattiin FaceBuilder-lisäosa. Mallinnusohjelmalla saatiin luotua realistisempi 3D-malli kuvatusta henkilöstä, mutta se vaatii paljon jälkikäsittelyä realistisen ja laadukkaan lopputuloksen aikaansaamiseksi. Hahmogeneraattorilla toteutetussa mallissa kasvot muistuttavat kuvan henkilöä, mutta malli ei ole yhtä realistinen. Kuitenkin hahmogeneraattorilla toteutettu 3D-malli soveltuu hyvin pelimaailmaan. Kasvot ja pää ovat helposti muokattavissa ja animointi voidaan tehdä myös suoraan ohjelmassa.
Toimeksiantajan tavoitteeseen, eli pelimaailmaan soveltuvia malleja, on helpompi luoda Character Creator 3 -ohjelmalla. Molemmilla ohjelmistolla saadaan luotua helposti malli, mutta jälkikäsittelyn kannalta hahmogeneraattorissa voidaan nopeammin ja laadukkaammin toteuttaa hahmon muut piirteet. Fotogrammetrian avulla mallinnettaessa ihmisen päätä kannattaa ottaa useampi kuva eri kuvakulmista.