Livestriimatun teatteriesityksen tuotanto ja hyvät käytännöt
Peltola, Paula (2021)
Peltola, Paula
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015573
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on livestriimatun teatteriesityksen tuotantoprosessi ja tuottamisen hyvät käytännöt. Tyon tilaajana toimii Tampereen Teatteri. Livestriimattu esitys on uusi toimintamuoto, jota Tampereen Teatterissa on toteutettu kolmen eri näytelmän osalta kaudella 2020–2021. Kehittämistyön tavoitteena on uuden toimintamuodon hyvien käytäntöjen ja kehittämiskohteiden tutkiminen ja kirjaaminen.
Tietoperusta sisältää teatterituottamisen avaamista, käsitteen striimaus avaamisen sekä teattereiden toimintaan vaikuttaneiden koronarajoitusten kuvaamisen. Lisäksi taustatietoina kuvataan Tampereen Teatterin vuosittaista katsojamäärää ja lipunmyynnin määriä.
Aineisto on kerätty teemahaastattelumenetelmällä. Haastateltavat tuottajat valikoituivat kolmesta teatterista, jotka olivat tuottaneet livestriimattuja esityksiä kaudella 2020–2021. Toisena aineistonkeruun kohderyhmänä ovat Tampereen Teatterin näyttelijät, jotka ovat työskennelleet livestriimeissä. Näyttelijöiden kokemuksia ja palautetta on kerätty kyselyllä. Kolmantena toimii tekijän oma näkökulma työstään tuottajana Tampereen Teatterissa.
Opinnäytetyön lopputulos kokoaa aineistosta esiin nouseet kehittämiskohteet, hyvät käytännöt ja tulevaisuuden näkymät. Keskeiset esiin nouseet hyvät käytännöt ovat avoin ja keskusteleva työtapa ja kokemukset livestriimatun tuotannon prosessista. Hybridimalli on tulevaisuudessa todennäköisin tapa toteuttaa livstriimejä teatterissa. Kehittämistyön tulokset toimivat tukena ja työkaluina tulevaisuudessa livestriimejä suunnittelevalle teatterituottajalle.
Tietoperusta sisältää teatterituottamisen avaamista, käsitteen striimaus avaamisen sekä teattereiden toimintaan vaikuttaneiden koronarajoitusten kuvaamisen. Lisäksi taustatietoina kuvataan Tampereen Teatterin vuosittaista katsojamäärää ja lipunmyynnin määriä.
Aineisto on kerätty teemahaastattelumenetelmällä. Haastateltavat tuottajat valikoituivat kolmesta teatterista, jotka olivat tuottaneet livestriimattuja esityksiä kaudella 2020–2021. Toisena aineistonkeruun kohderyhmänä ovat Tampereen Teatterin näyttelijät, jotka ovat työskennelleet livestriimeissä. Näyttelijöiden kokemuksia ja palautetta on kerätty kyselyllä. Kolmantena toimii tekijän oma näkökulma työstään tuottajana Tampereen Teatterissa.
Opinnäytetyön lopputulos kokoaa aineistosta esiin nouseet kehittämiskohteet, hyvät käytännöt ja tulevaisuuden näkymät. Keskeiset esiin nouseet hyvät käytännöt ovat avoin ja keskusteleva työtapa ja kokemukset livestriimatun tuotannon prosessista. Hybridimalli on tulevaisuudessa todennäköisin tapa toteuttaa livstriimejä teatterissa. Kehittämistyön tulokset toimivat tukena ja työkaluina tulevaisuudessa livestriimejä suunnittelevalle teatterituottajalle.