Liiketoimintaselvitys Ähtärin e-urheilutilaan
Neijonen, Tuukka (2021)
Neijonen, Tuukka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015522
Tiivistelmä
Ähtärin kaupungilla on käynnissä esiselvityshanke, jonka yksi kohde on luoda pelitila Ähtäriin ja tutkimuksen tarkoituksena oli tukea ja auttaa tätä hanketta. Tutkimuksessa selvitettiin julkisen e-urheilutilan luomisen vaatimuksia ja mahdollisuuksia eri näkökulmista ja pyrittiin luomaan mahdollisimman hyvä pohja, jota Ähtärin kaupunki pystyisi käyttämään hankkeen apuna.
Tutkimuksen toteutustapana käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimuksessa tehtiin benchmarkkausta kilpailijoista, sekä käytettiin Ähtärin kaupungin edustajilta saatua tilastotietoa. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena, sillä saatuja tuloksia ei voida pitää faktatietona, vaan pohdintana ja olettamuksina.
Tutkimuksen tulokset kertovat ison osan vaatimuksista, joita pelitilan luominen vaatii. Tulokset kertovat muun muassa vaadittavista laitteista ja kustannuksista. Tulokset kertovat myös pelitilan laajoista mahdollisuuksista, kuten tapahtumista tai valmennustoiminnasta. Tutkimuksesta löytyy myös tietoa e-urheilusta, ensimmäisistä pelitiloista eli internet-kahviloista, sekä pelitiloihin liittyvistä teknisistä asioista. Tutkimus antaa hyvän perustan, niin e-urheilusta ja e-urheilutiloista kiinnostuneille yksilöille, kuin yrityksille tai kaupungeille, joita kiinnostaa lähteä mukaan e-urheiluun. Johtopäätöksenä tutkimus osoittaa, että taloudellisesti pelitilan luominen on haastavaa mutta hyvällä suunnittelulla mahdollista.
Tutkimuksen toteutustapana käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimuksessa tehtiin benchmarkkausta kilpailijoista, sekä käytettiin Ähtärin kaupungin edustajilta saatua tilastotietoa. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena, sillä saatuja tuloksia ei voida pitää faktatietona, vaan pohdintana ja olettamuksina.
Tutkimuksen tulokset kertovat ison osan vaatimuksista, joita pelitilan luominen vaatii. Tulokset kertovat muun muassa vaadittavista laitteista ja kustannuksista. Tulokset kertovat myös pelitilan laajoista mahdollisuuksista, kuten tapahtumista tai valmennustoiminnasta. Tutkimuksesta löytyy myös tietoa e-urheilusta, ensimmäisistä pelitiloista eli internet-kahviloista, sekä pelitiloihin liittyvistä teknisistä asioista. Tutkimus antaa hyvän perustan, niin e-urheilusta ja e-urheilutiloista kiinnostuneille yksilöille, kuin yrityksille tai kaupungeille, joita kiinnostaa lähteä mukaan e-urheiluun. Johtopäätöksenä tutkimus osoittaa, että taloudellisesti pelitilan luominen on haastavaa mutta hyvällä suunnittelulla mahdollista.