Kuvapuhelinpalvelu Seinäjoen kaupungin kotihoidossa - Kotihoidon asiakkaiden kokemuksia kuvapuhelinpalvelusta
Tienhaara, Suvianna (2021)
Tienhaara, Suvianna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015521
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten iäkkäät henkilöt kokevat ikäteknologian hyödyntämisen arjessaan. Ikäteknologian saralta tarkemmaksi aiheeksi valikoitui kuvapuhelinpalvelu ja kohderyhmänä toimii kotihoidon asiakkaat. Opinnäytetyön yhteistyötahona toimii Seinäjoen kaupungin kotihoidon etä- ja tukipalveluyksikkö.
Tavoitteeni opinnäytetyölleni oli selvittää ikääntyneiden kokemuksia ja mielipiteitä kuvapuhelinpalvelun toiminnasta kotihoidossa. Aikaisempaa tutkimusmateriaalia iäkkäiden näkökulmasta löytyi vähäisesti, joten aihe on hyvin ajankohtainen tänä päivänä, kun erilaisten teknologioiden käyttö vanhuspalveluissa lisääntyy hiljalleen. Toteutin tutkimuksen laadullisena tutkimuksena käyttäen teemahaastattelua aineistonkeruumenetelmänä. Haastatteluja laadin yhteensä neljä.
Tutkimustuloksista selvisi, että kuvapuhelinpalvelu koettiin pääasiassa hyväksi ja asiakkaan tarpeita hyvin vastaavaksi. Haastatteluissa kotihoidon asiakkaat vertailevat kuvapuhelinpalvelun toimintaa perinteiseen kotikäyntiin. Hieman ehkä yllättäenkin kuvapuhelinpalvelu koettiin monipuolisempana ja asiakasystävällisempänä, kuin perinteinen kotikäynti. Kuvapuhelinlaitteen käyttö osoittautui haastatteluiden perusteella olevan helppoa myös sellaiselle ikääntyneelle henkilölle, joka ei ole aiemmin käyttänyt tietokonetta tai älypuhelinta.
Tavoitteeni opinnäytetyölleni oli selvittää ikääntyneiden kokemuksia ja mielipiteitä kuvapuhelinpalvelun toiminnasta kotihoidossa. Aikaisempaa tutkimusmateriaalia iäkkäiden näkökulmasta löytyi vähäisesti, joten aihe on hyvin ajankohtainen tänä päivänä, kun erilaisten teknologioiden käyttö vanhuspalveluissa lisääntyy hiljalleen. Toteutin tutkimuksen laadullisena tutkimuksena käyttäen teemahaastattelua aineistonkeruumenetelmänä. Haastatteluja laadin yhteensä neljä.
Tutkimustuloksista selvisi, että kuvapuhelinpalvelu koettiin pääasiassa hyväksi ja asiakkaan tarpeita hyvin vastaavaksi. Haastatteluissa kotihoidon asiakkaat vertailevat kuvapuhelinpalvelun toimintaa perinteiseen kotikäyntiin. Hieman ehkä yllättäenkin kuvapuhelinpalvelu koettiin monipuolisempana ja asiakasystävällisempänä, kuin perinteinen kotikäynti. Kuvapuhelinlaitteen käyttö osoittautui haastatteluiden perusteella olevan helppoa myös sellaiselle ikääntyneelle henkilölle, joka ei ole aiemmin käyttänyt tietokonetta tai älypuhelinta.