Vihertaso.fi- ja Greener.fi-verkkosivustojen käytettävyyden arviointi
Backlund, Anna (2021)
Backlund, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015493
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Vihertaso Oy:n ja sen tytäryhtiö Viherpalvelu Greenerin verkkosivujen käytettävyyttä ja saavutettavuutta. Työllä ei ollut toimeksiantajaa vaan sen kohde valikoitui tutkijan oman kiinnostuksen pohjalta. Tarkoituksena oli löytää mahdollisia saavutettavuuteen ja käytettävyyteen liittyviä ongelmia sekä esittää niihin ratkaisuehdotuksia. Tutkimuksen teoriaosuudessa keskityttiin käytettävyyteen yleisesti, käytettävyyden arviointiin Nielsenin heuristiikkojen avulla sekä käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun. Saavutettavuuden teoriaosuudessa esiteltiin WCAG 2.1-ohjeisto.
Opinnäytetyön tutkimusosassa käytettiin käytettävyyden arvioinnissa tutkimusmenetelmänä asiantuntija-arviointia ja heuristista arviointia. Asiantuntija-arvioinnin etu yrityksen verkkosivun käytettävyyttä tutkittaessa on, että se on menetelmänä kevyempi kuin varsinainen käytettävyystestaus tuotteen loppukäyttäjien kanssa.
Työssä tehdyllä käytettävyys ja saavutettavuusarvioinnilla löydettiin muutamia ongelmia ja esitettiin niihin ratkaisuja. Esimerkiksi käytettävyyden osalta Greener sivuston monimutkaista rakennetta tulisi yksinkertaistaa ja erityisesti mobiilikäyttöä ajatellen kuvia pienentää tai karsia. Pääosin tutkittujen verkkosivujen saavutettavuus ongelmat olivat kuitenkin pieniä eivätkä estäneet sivustojen käyttöä. Muutamilla pienillä korjauksilla tilannetta saadaan kuitenkin paremmaksi erityisesti erilaisia teknisiä välineitä (esim. ruudunlukuohjelmat) apuna käyttäviä ihmisiä ajatellen.
Opinnäytetyön tutkimusosassa käytettiin käytettävyyden arvioinnissa tutkimusmenetelmänä asiantuntija-arviointia ja heuristista arviointia. Asiantuntija-arvioinnin etu yrityksen verkkosivun käytettävyyttä tutkittaessa on, että se on menetelmänä kevyempi kuin varsinainen käytettävyystestaus tuotteen loppukäyttäjien kanssa.
Työssä tehdyllä käytettävyys ja saavutettavuusarvioinnilla löydettiin muutamia ongelmia ja esitettiin niihin ratkaisuja. Esimerkiksi käytettävyyden osalta Greener sivuston monimutkaista rakennetta tulisi yksinkertaistaa ja erityisesti mobiilikäyttöä ajatellen kuvia pienentää tai karsia. Pääosin tutkittujen verkkosivujen saavutettavuus ongelmat olivat kuitenkin pieniä eivätkä estäneet sivustojen käyttöä. Muutamilla pienillä korjauksilla tilannetta saadaan kuitenkin paremmaksi erityisesti erilaisia teknisiä välineitä (esim. ruudunlukuohjelmat) apuna käyttäviä ihmisiä ajatellen.