Henkilöstökoulutuspaketti Intersport Seinäjoen henkilökunnalle
Mäki-Töyli, Mikael; Mäkitöyli, Matias (2021)
Mäki-Töyli, Mikael
Mäkitöyli, Matias
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915455
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli laatia Intersport Seinäjoen henkilöstölle henkilöstökoulutuspaketti. Koulutuksella haluttiin saada henkilökunnan tietoon asioita omasta kaupasta, jotta henkilökunta tietäisi mahdollisimman hyvin ne asiat, joihin kauppa
panostaa. Tavoitteena oli, että koulutuksessa pystyttäisiin tuomaan esiin seuraavat asiat:
kaupan tärkeimmät vaikutusalueet, tärkeimmät kohderyhmät, myynnillisesti tärkeimmät
tuoteryhmät, millä asiakasryhmällä on suurin potentiaali, tuoteryhmät, joissa suurin
myynninkehitys ja juuri tämän kaupan asiakasprofiili. Kun näitä asioita selvitetään
tarkemmin henkilökunnalle, pyritään sillä saamaan paremmin tutuksi ne asiakasryhmät,
jotka käyvät kaupassa viikoittain, ja tätä kautta saamaan positiivinen vaikutus kaupan
myyntiin ja asiakaspalveluun.
Työn teoriaosuus koostuu segmentoinnista ja sen tarkoituksesta. Työssä käydään myös läpi
segmentointikriteerit kuluttajamarkkinoilla sekä segmentointiprosessit. Teoriaosuudessa
käsitellään paljolti asiakassuhteiden hallintaa ja markkinointia yrityksen sisällä.
Kauppaketjusta kerrotaan myös yleisesti, sillä Intersport on ketju ja osa Kesko-konsernia.
Tietoa on listattu kanta-asiakkuudesta ja sen eduista. Tietoa kerättiin lisäksi henkilöstön
kouluttamisesta, myynnin johtamisesta sekä yleisesti koulutuksesta: mitä sillä tavoitellaan
ja miten se rakentuu.
Lopuksi selvitettiin, mitä Intersport Seinäjoen kilpailuetuihin kuuluu, ja yritys toteuttaakin
vahvaa multisportkonseptia. Kaupalla on huippumaine suksikauppana, sekä mm. juoksuun
liittyvissä tuotteissa panostetaan parhaisiin brändeihin ja monipuoliseen valikoimaan.
Koulutuspaketin tarkoituksena on myös toimia välineenä uuden työntekijän
perehdytysvaiheessa, jotta kauppa ja sen toimintatavat tulisivat työntekijälle
mahdollisimman tutuksi jo heti alussa. Intersport Seinäjoki haluaa, että henkilökunta
ymmärtää kaupan arvot käytännön tasolla, kuten asiakkaan ilahduttamisen, ja sitä kautta
laadukkaalla asiakaspalvelulla ylitetään asiakkaan odotukset, jotta asiakas saadaan
palaamaan uudelleen. Intersport Seinäjoki odottaa henkilökunnaltaan asioiden tekemistä
entistä paremmin, aikaansaamisen intoa ja yhdessä onnistumista. Näistä asioista kiinni
pitämällä pyritään maksimoimaan positiivinen vaikutus kaupankäynnille. Joten
jokapäiväisessä tekemisessä tulee keskittyä niihin arvoihin, joilla on oikeasti merkitystä.
panostaa. Tavoitteena oli, että koulutuksessa pystyttäisiin tuomaan esiin seuraavat asiat:
kaupan tärkeimmät vaikutusalueet, tärkeimmät kohderyhmät, myynnillisesti tärkeimmät
tuoteryhmät, millä asiakasryhmällä on suurin potentiaali, tuoteryhmät, joissa suurin
myynninkehitys ja juuri tämän kaupan asiakasprofiili. Kun näitä asioita selvitetään
tarkemmin henkilökunnalle, pyritään sillä saamaan paremmin tutuksi ne asiakasryhmät,
jotka käyvät kaupassa viikoittain, ja tätä kautta saamaan positiivinen vaikutus kaupan
myyntiin ja asiakaspalveluun.
Työn teoriaosuus koostuu segmentoinnista ja sen tarkoituksesta. Työssä käydään myös läpi
segmentointikriteerit kuluttajamarkkinoilla sekä segmentointiprosessit. Teoriaosuudessa
käsitellään paljolti asiakassuhteiden hallintaa ja markkinointia yrityksen sisällä.
Kauppaketjusta kerrotaan myös yleisesti, sillä Intersport on ketju ja osa Kesko-konsernia.
Tietoa on listattu kanta-asiakkuudesta ja sen eduista. Tietoa kerättiin lisäksi henkilöstön
kouluttamisesta, myynnin johtamisesta sekä yleisesti koulutuksesta: mitä sillä tavoitellaan
ja miten se rakentuu.
Lopuksi selvitettiin, mitä Intersport Seinäjoen kilpailuetuihin kuuluu, ja yritys toteuttaakin
vahvaa multisportkonseptia. Kaupalla on huippumaine suksikauppana, sekä mm. juoksuun
liittyvissä tuotteissa panostetaan parhaisiin brändeihin ja monipuoliseen valikoimaan.
Koulutuspaketin tarkoituksena on myös toimia välineenä uuden työntekijän
perehdytysvaiheessa, jotta kauppa ja sen toimintatavat tulisivat työntekijälle
mahdollisimman tutuksi jo heti alussa. Intersport Seinäjoki haluaa, että henkilökunta
ymmärtää kaupan arvot käytännön tasolla, kuten asiakkaan ilahduttamisen, ja sitä kautta
laadukkaalla asiakaspalvelulla ylitetään asiakkaan odotukset, jotta asiakas saadaan
palaamaan uudelleen. Intersport Seinäjoki odottaa henkilökunnaltaan asioiden tekemistä
entistä paremmin, aikaansaamisen intoa ja yhdessä onnistumista. Näistä asioista kiinni
pitämällä pyritään maksimoimaan positiivinen vaikutus kaupankäynnille. Joten
jokapäiväisessä tekemisessä tulee keskittyä niihin arvoihin, joilla on oikeasti merkitystä.