Autokuljetukset hiilineutraaleiksi: Selvitys Tuomi Logistiikka Oy:n autokuljetusten hiilidi-oksidipäästöistä
Laine, Eemeli (2021)
Laine, Eemeli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915407
Tiivistelmä
Ilmastonmuutos on tällä hetkellä suurin maapalloa koskeva kriisi, ja se koskee hyvin vahvasti myös logistiikkaa. Logistiikan ja erityisesti kuljettamisen tulee vastata sen aiheuttamiin haasteisiin. Hiilidioksidipäästöjä pitäisi vähentää paljon, jotta Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti maailman keskilämpötilan nousu saataisiin rajattua 1,5 asteeseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja, joilla Tuomi Logistiikan autokuljetusten päästöt saadaan laskettua EU:n, Suomen valtion ja Tampereen kaupungin asettamalle tasolle.
Jotta opinnäytetyön tavoite saavutettaisiin, määriteltiin kolme tutkimuskysymystä. Tutkimus oli tapaustutkimus ja aineisto muodostettiin dokumenttien tarkastelulla. Dokumentit olivat pääasiassa Tuomi Logistiikan omia dokumentteja. Opinnäytetyön teoriapohja perustui kirjallisuuskatsaukseen, jossa kerättiin tietoa eri tahojen asettamista tavoitteista, päästöjen vähennyskeinoista ja liikenteen päästöistä. Johtopäätöksissä aineisto ja teoria yhdistettiin.
Tutkimuksen tuloksena saatiin kuva Tuomi Logistiikan autokuljetusten päästöistä sekä tietoa, mitkä reitit, prosessit ja ajoneuvotyypit tuottavat eniten päästöjä. Pakettiautolla ajettavat reitit muodostivat selkeästi suurimman osan päästöistä. Tampereen kaupungin asettama hiilineutraaliustavoite vuonna 2030 vaikutti eniten Tuomi Logistiikan päästötavoitteisiin.
Opinnäytetyössä muodostettiin kolme suunnitelmaa ja eri toimenpiteitä, joilla suunnitelmien tavoitteisiin päästäisiin. Tutkimuksessa reitit oli jaettu kolmeen eri luokkaan ajoneuvotyypin ja reitin pituuden perusteella. Jokaiselle luokalle muodostettiin oma suunnitelmansa hiilineutraaliuden saavutta-miseksi. Näitä kolmea suunnitelmaa tukemaan muodostettiin lisäksi kuusi muuta toimenpidettä, jotka helpottaisivat päästötavoitteen saavuttamista.
Jotta opinnäytetyön tavoite saavutettaisiin, määriteltiin kolme tutkimuskysymystä. Tutkimus oli tapaustutkimus ja aineisto muodostettiin dokumenttien tarkastelulla. Dokumentit olivat pääasiassa Tuomi Logistiikan omia dokumentteja. Opinnäytetyön teoriapohja perustui kirjallisuuskatsaukseen, jossa kerättiin tietoa eri tahojen asettamista tavoitteista, päästöjen vähennyskeinoista ja liikenteen päästöistä. Johtopäätöksissä aineisto ja teoria yhdistettiin.
Tutkimuksen tuloksena saatiin kuva Tuomi Logistiikan autokuljetusten päästöistä sekä tietoa, mitkä reitit, prosessit ja ajoneuvotyypit tuottavat eniten päästöjä. Pakettiautolla ajettavat reitit muodostivat selkeästi suurimman osan päästöistä. Tampereen kaupungin asettama hiilineutraaliustavoite vuonna 2030 vaikutti eniten Tuomi Logistiikan päästötavoitteisiin.
Opinnäytetyössä muodostettiin kolme suunnitelmaa ja eri toimenpiteitä, joilla suunnitelmien tavoitteisiin päästäisiin. Tutkimuksessa reitit oli jaettu kolmeen eri luokkaan ajoneuvotyypin ja reitin pituuden perusteella. Jokaiselle luokalle muodostettiin oma suunnitelmansa hiilineutraaliuden saavutta-miseksi. Näitä kolmea suunnitelmaa tukemaan muodostettiin lisäksi kuusi muuta toimenpidettä, jotka helpottaisivat päästötavoitteen saavuttamista.