Ravintola Kabackan asiakastyytyväisyyden kartoitus
Sironen, Perttu (2021)
Sironen, Perttu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915272
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa seinäjokelaisen ravintola Kabackan asiakastyytyväisyyttä. Työn teoriaosuudessa käsitellään asiakastyytyväisyyttä sekä asiakaskokemuksen johtamista. Asiakastyytyväisyyden osalta käsitellään asiakastyytyväisyyttä yleisesti, sen hyötyjä, asiakaspolkua, tyytyväisyyden muodostumista sekä tyytyväisyyden mittaamista. Asiakaskokemuksen johtamisesta avataan asiakaskokemusta, palvelukonseptia, palvelumuotoilua sekä asiakaspalvelussa esiintyviä stereotypioita.
Tutkimusongelmana on selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä koskien ravintolan tarjontaa, palveluita sekä tuotteita. Ravintola avattiin uusissa isoimmissa tiloissa kesällä 2020 ja kyselyn kohderyhmänä olivat asiakkaat, jotka ovat vierailleet nykyisissä tiloissa. Ravintola ei ole aikaisemmin teettänyt asiakastyytyväisyyskyselyä. Kysely toteutettiin Google Formsilla luodulla lomakkeella, jota jaettiin ravintolan sosiaalisen median kanavissa. Kysely oli auki 10 päivää ja siihen saatiin 124 vastausta kohderyhmään kuuluvilta asiakkailta
Vastaajat olivat pääasiassa erittäin tyytyväisiä ravintolan tuotteisiin, asiakaspalveluun ja tiloihin. Terassi koettiin jossain määrin epäviihtyisäksi. Avoimessa palautteessa useat vastaajat antoivat paljon hyviä kehitysehdotuksia liittyen esimerkiksi terassin viihtyisyyden parantamiseen ja ruokalistan monipuolistamiseen.
Tutkimuksen tulokset eivät tulleet yllätyksenä, koska ravintola on erittäin suosittu sekä omaa laajan asiakaskunnan. Avoimessa palautteessa annetut kehitysehdotukset otettiin ravintolan omistajien puolesta heti tarkempaan käsittelyyn ja alle viikossa ravintola oli uudistanut kotisivunsa, päivittänyt menuaan sekä asentanut kaiuttimet terassille usean asiakkaan toiveiden mukaisesti.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2021.
Tutkimusongelmana on selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä koskien ravintolan tarjontaa, palveluita sekä tuotteita. Ravintola avattiin uusissa isoimmissa tiloissa kesällä 2020 ja kyselyn kohderyhmänä olivat asiakkaat, jotka ovat vierailleet nykyisissä tiloissa. Ravintola ei ole aikaisemmin teettänyt asiakastyytyväisyyskyselyä. Kysely toteutettiin Google Formsilla luodulla lomakkeella, jota jaettiin ravintolan sosiaalisen median kanavissa. Kysely oli auki 10 päivää ja siihen saatiin 124 vastausta kohderyhmään kuuluvilta asiakkailta
Vastaajat olivat pääasiassa erittäin tyytyväisiä ravintolan tuotteisiin, asiakaspalveluun ja tiloihin. Terassi koettiin jossain määrin epäviihtyisäksi. Avoimessa palautteessa useat vastaajat antoivat paljon hyviä kehitysehdotuksia liittyen esimerkiksi terassin viihtyisyyden parantamiseen ja ruokalistan monipuolistamiseen.
Tutkimuksen tulokset eivät tulleet yllätyksenä, koska ravintola on erittäin suosittu sekä omaa laajan asiakaskunnan. Avoimessa palautteessa annetut kehitysehdotukset otettiin ravintolan omistajien puolesta heti tarkempaan käsittelyyn ja alle viikossa ravintola oli uudistanut kotisivunsa, päivittänyt menuaan sekä asentanut kaiuttimet terassille usean asiakkaan toiveiden mukaisesti.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2021.