Perehdyttäminen hoitotyöhön sitoutumisen tukena
Kumpulainen, Tanja; Listo, Anne (2021)
Kumpulainen, Tanja
Listo, Anne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815086
Tiivistelmä
Perehdyttäminen hoitotyössä on aina koettu tärkeäksi, ja sen avulla uusi
uraansa aloitteleva, työpaikkaa vaihtava tai työelämään palaava hoitaja saa
tärkeän tuen uuden työtehtävän alkuun. Perehdyttämisen malleja on erilaisia,
perinteisiä rasti ruutuun -listoja tai nykyaikaisia sähköisiä malleja. On mentorointia ja nimettyjä työntekijöitä, joille perehdyttäminen kuuluu työtehtävänään.
Riittävän pitkäkestoisella perehdyttämisellä työntekijä saa riittävästi tietoa työpaikastaan ja oppii myös kliinisiä taitoja, joita työtehtävässä tarvitaan. Perehdytys sitouttaa uuden työntekijän työpaikkaan, ja näyttäytyy näin ollen myös
kustannustehokkaana toimena organisaatiolle.
Opinnäytetyö on toteutettu integratiivisen kirjallisuuskatsauksen menetelmää
käyttäen, näin on haluttu koota kattava otos uusimmista tutkimuksista ja olemassa olevasta teoriatiedosta. Aineiston haut tehtiin tietokannoista Pubmed,
Cinahl, Academic search elite, Emerald, Sage premier, Science direct, Elektra
ja Journal. Katsaukseen valikoitui 16 aineistoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on saada vastaukset kysymyksiin minkälainen perehdyttäminen sitouttaa
hoitoalan työntekijän työpaikkaansa sekä mitkä asiat estävät sitouttavan perehdytyksen toteutumisen. Tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä
hoitotyön perehdytyksen vaatimista muutoksista tulevaisuudessa, jotta henkilökuntaa saadaan sitoutettua työpaikkoihin.
Tutkimustulokset osoittivat, että uuden työntekijän tai työpaikkaa vaihtavan riittävän pitkäkestoisella ja suunnitelmallisella perehdytyksellä voidaan vaikuttaa
positiivisesti työntekijän sitoutumiseen organisaatioon. Tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä suunnitelmallista perehdytystä organisaatioiden tarpeisiin. Tutkimustuloksista saadaan tietoa, mitä asioita on tärkeä huomioida työntekijän sitoutumisen vahvistamiseksi perehdyttämisen keinoin.
uraansa aloitteleva, työpaikkaa vaihtava tai työelämään palaava hoitaja saa
tärkeän tuen uuden työtehtävän alkuun. Perehdyttämisen malleja on erilaisia,
perinteisiä rasti ruutuun -listoja tai nykyaikaisia sähköisiä malleja. On mentorointia ja nimettyjä työntekijöitä, joille perehdyttäminen kuuluu työtehtävänään.
Riittävän pitkäkestoisella perehdyttämisellä työntekijä saa riittävästi tietoa työpaikastaan ja oppii myös kliinisiä taitoja, joita työtehtävässä tarvitaan. Perehdytys sitouttaa uuden työntekijän työpaikkaan, ja näyttäytyy näin ollen myös
kustannustehokkaana toimena organisaatiolle.
Opinnäytetyö on toteutettu integratiivisen kirjallisuuskatsauksen menetelmää
käyttäen, näin on haluttu koota kattava otos uusimmista tutkimuksista ja olemassa olevasta teoriatiedosta. Aineiston haut tehtiin tietokannoista Pubmed,
Cinahl, Academic search elite, Emerald, Sage premier, Science direct, Elektra
ja Journal. Katsaukseen valikoitui 16 aineistoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on saada vastaukset kysymyksiin minkälainen perehdyttäminen sitouttaa
hoitoalan työntekijän työpaikkaansa sekä mitkä asiat estävät sitouttavan perehdytyksen toteutumisen. Tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä
hoitotyön perehdytyksen vaatimista muutoksista tulevaisuudessa, jotta henkilökuntaa saadaan sitoutettua työpaikkoihin.
Tutkimustulokset osoittivat, että uuden työntekijän tai työpaikkaa vaihtavan riittävän pitkäkestoisella ja suunnitelmallisella perehdytyksellä voidaan vaikuttaa
positiivisesti työntekijän sitoutumiseen organisaatioon. Tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä suunnitelmallista perehdytystä organisaatioiden tarpeisiin. Tutkimustuloksista saadaan tietoa, mitä asioita on tärkeä huomioida työntekijän sitoutumisen vahvistamiseksi perehdyttämisen keinoin.