Tarkistettava ja reilu rahapeliarvonta lohkoketjussa
Laaksonen, Juha-Matti (2021)
Laaksonen, Juha-Matti
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714663
Tiivistelmä
Rahapelialalla muutokset ovat harvinaisia ja pelaaminen jatkuu, vaikka yhteiskunnat muuttuvat. Nykyään valtiot kontrolloivat pelaamista ja paikoitellen pelien järjestäjiin esiintyy epäluottamusta osittain siksi, että järjestäjillä saattaa olla tekninen kyvykkyys vaikuttaa rahapelien lopputuloksiin. Teknologian nopea kehittyminen tuo kuitenkin mukanaan uusia mahdollisuuksia järjestää rahapelejä ja tehdä rahapelaamisesta luotettavampaa ja kaikille osapuolille avoimempaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, onko nykyisillä tunnetuilla menetelmillä mahdollista järjestää rahapeliarvonta virtuaalivaluutoista tunnetuksi tulleen lohkoketjuteknologian avulla. Tutkimus toteutettiin konstruktiivisella tutkimusotteella, jonka lopputuloksen tavoitteena oli tuottaa toimiva prototyyppi lohkoketjua hyödyntävästä rahapeliarvontajärjestelmästä. Työstä rajattiin pois rahapelien maksujen liikkuminen ja siinä keskityttiin lohkoketjun ja sen tuomien mahdollisuuksien hyödyntämiseen arvontapohjaisessa rahapelissä. Tarkoituksena ei ollut keksiä uutta arvontamenetelmää vaan tarkoituksena oli etsiä ja käyttää jotain jo olemassa olevaa rahapeliin soveltuvaa lohkoketjussa toimivaa arvontamenetelmää.
Tutkimuksen tietoperusta koottiin kirjallisuudesta ja tutkimuksessa löydettiin neljä eri menetelmää, jolla lohkoketjua voisi hyödyntää arvonnassa. Neljästä löydetystä menetelmästä valittiin yksi, jonka avulla toteutettiin toimiva prototyyppi rahapeliarvontajärjestelmästä, jossa pelaajat yrittävät arvata virtuaalisen nopanheiton tulosta.
Rahapelijärjestelmän prototyypille toteutettiin oma lohkoketju, pelijärjestelmä sekä käyttöliittymä, josta voidaan alustaa, aloittaa ja lopettaa rahapeli sekä valita käytettävä lohkoketjun jäsen. Lohkoketju soveltaa älysopimuksia ja on hajautettu lohkoketjun jäsenten kesken. Järjestelmä hyödyntää tarkistettavaa satunnaisfunktiota, jonka ansiosta pelin järjestäjän tekninen kyvykkyys vaikuttaa rahapeliarvonnan lopputulokseen vähenee. Tämän ja lohkoketjuun talletettujen pelin tietojen avulla pelaajat pystyvät tarkistamaan toteuttiko pelin järjestäjä rahapeliarvonnan oikeaoppisesti.
Toteutetun ohjelmistoprototyypin perusteella arvioitiin, että ainakin yksinkertaisia rahapelejä olisi mahdollista toteuttaa lohkoketjuteknologiaa hyödyntäen, mutta sen soveltaminen monimutkaisempiin rahapeleihin tulisi vielä selvittää. Opinnäytetyössä toteutettu konstrukti julkaistiin avoimen lähdekoodin lisenssillä hyödynnettäväksi rahapelialan järjestelmien kehittämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, onko nykyisillä tunnetuilla menetelmillä mahdollista järjestää rahapeliarvonta virtuaalivaluutoista tunnetuksi tulleen lohkoketjuteknologian avulla. Tutkimus toteutettiin konstruktiivisella tutkimusotteella, jonka lopputuloksen tavoitteena oli tuottaa toimiva prototyyppi lohkoketjua hyödyntävästä rahapeliarvontajärjestelmästä. Työstä rajattiin pois rahapelien maksujen liikkuminen ja siinä keskityttiin lohkoketjun ja sen tuomien mahdollisuuksien hyödyntämiseen arvontapohjaisessa rahapelissä. Tarkoituksena ei ollut keksiä uutta arvontamenetelmää vaan tarkoituksena oli etsiä ja käyttää jotain jo olemassa olevaa rahapeliin soveltuvaa lohkoketjussa toimivaa arvontamenetelmää.
Tutkimuksen tietoperusta koottiin kirjallisuudesta ja tutkimuksessa löydettiin neljä eri menetelmää, jolla lohkoketjua voisi hyödyntää arvonnassa. Neljästä löydetystä menetelmästä valittiin yksi, jonka avulla toteutettiin toimiva prototyyppi rahapeliarvontajärjestelmästä, jossa pelaajat yrittävät arvata virtuaalisen nopanheiton tulosta.
Rahapelijärjestelmän prototyypille toteutettiin oma lohkoketju, pelijärjestelmä sekä käyttöliittymä, josta voidaan alustaa, aloittaa ja lopettaa rahapeli sekä valita käytettävä lohkoketjun jäsen. Lohkoketju soveltaa älysopimuksia ja on hajautettu lohkoketjun jäsenten kesken. Järjestelmä hyödyntää tarkistettavaa satunnaisfunktiota, jonka ansiosta pelin järjestäjän tekninen kyvykkyys vaikuttaa rahapeliarvonnan lopputulokseen vähenee. Tämän ja lohkoketjuun talletettujen pelin tietojen avulla pelaajat pystyvät tarkistamaan toteuttiko pelin järjestäjä rahapeliarvonnan oikeaoppisesti.
Toteutetun ohjelmistoprototyypin perusteella arvioitiin, että ainakin yksinkertaisia rahapelejä olisi mahdollista toteuttaa lohkoketjuteknologiaa hyödyntäen, mutta sen soveltaminen monimutkaisempiin rahapeleihin tulisi vielä selvittää. Opinnäytetyössä toteutettu konstrukti julkaistiin avoimen lähdekoodin lisenssillä hyödynnettäväksi rahapelialan järjestelmien kehittämiseen.