Vesihuollon saneeraushankkeen prosessi
Ekiz, Mark (2021)
Ekiz, Mark
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714643
Tiivistelmä
Vesihuollon saneeraushankkeiden läpivienti on prosessi. Hankkeet voivat olla pieniä tai suuria riippuen rakentamisen laajuudesta ja toimijoiden määrästä. Hankkeet eivät ole myöskään koskaan täysin samanlaisia ja vaatii ymmärrystä itse prosessista. Perusrunko saneeraushankkeen prosessille on kuitenkin aina lähes samanlainen ja toimiva pohja kaikkiin hankkeisiin, koska siitä selviävät päätehtävät hankkeen läpiviemiseksi. Tavoitteina on kuvata Turun Vesihuolto Oy:n saneeraushankkeen läpivienti tilaajan näkökulmasta ja löytää mahdollisia haasteita ja hyviä käytänteitä hankkeiden onnistuneen läpiviennin kannalta.
Keskeisiä asioita ovat eri vaiheiden aikainen yhteistyö ja kommunikointi, varsinkin vesihuollon, urakoitsijan ja kaupungin muiden yksiköiden välillä. Tässä korostuu valvojan toiminta hankkeen aikana, koska valvojan tehtävänä on pitää yllä hyvä yhteistyöhenki ja varmistua asioiden oikein tekemisestä. Turun Vesihuollon ja Tampereen Veden saneeraushankkeet ovat pääosiltaan samanlaisia. Erot löytyvät prosessin suorittajissa. Turun Vesihuolto Oy:ssä prosessi suoritetaan suurimmaksi osaksi omilla henkilöstöresursseilla, kun taas Tampereella käytetään enemmän ulkoista työvoimaa, kuten konsulttitoimiston henkilökuntaa. Saneerauskohteiden valintaan käytetään erilaisia työkaluja ja saneeraustoimintaa ohjaavat monet eri asiat.
Valvoja on hankkeissa suuressa roolissa sen hyvän laadullisen lopputuloksen saavuttamisessa. Prosessi saa lisäarvoa, kun yhteistyöhön, valvontaan ja informaation läpinäkyvyyteen ja välittämiseen panostetaan. Näiden asioiden kehittäminen vähentäisi ainakin katualueilla moneen eri kertaan työskentelyä ja epäselvyyksiä rakentamisen aikana. The implementation of water supply renovation projects is a process. Projects can be small or large depending on the scale of construction and the number of operators. Moreover, the projects are never the same and require an understanding of the process itself. However, the basic frame for the restructuring project process is always almost the same and a functional basis for all projects, as it reveals the main tasks for carrying out the project. The objectives of the thesis are to describe the implementation of the Turun Vesihuolto Ltd renovation project from the customer's point of view and find potential challenges and good practices for the successful implementation of the projects.
Cooperation and communication at different stages play a major role, especially between water supply, contractors and other city units. This emphasizes the supervisor's actions during the project, as the supervisor's task is to maintain a good spirit of cooperation and ensure that the tasks are completed correctly. Renovation projects of Turun Vesihuolto Ltd and Tampereen Vesi are essentially the same. Differences can be found in process performers. In Turun Vesihuolto Ltd, the process is carried out mostly by its own human resources, while Tampere outsources, for example consulting agency staff. Various tools are used to select renovation sites, and renovation activities are guided by many different factors.
The supervisor plays a major role in the projects in achieving a good qualitative end result. The process will gain added value when investing in cooperation, control and transparency and conveying of information. The development of these issues would reduce work and ambiguities, at least in street areas, on several occasions during construction.
Keskeisiä asioita ovat eri vaiheiden aikainen yhteistyö ja kommunikointi, varsinkin vesihuollon, urakoitsijan ja kaupungin muiden yksiköiden välillä. Tässä korostuu valvojan toiminta hankkeen aikana, koska valvojan tehtävänä on pitää yllä hyvä yhteistyöhenki ja varmistua asioiden oikein tekemisestä. Turun Vesihuollon ja Tampereen Veden saneeraushankkeet ovat pääosiltaan samanlaisia. Erot löytyvät prosessin suorittajissa. Turun Vesihuolto Oy:ssä prosessi suoritetaan suurimmaksi osaksi omilla henkilöstöresursseilla, kun taas Tampereella käytetään enemmän ulkoista työvoimaa, kuten konsulttitoimiston henkilökuntaa. Saneerauskohteiden valintaan käytetään erilaisia työkaluja ja saneeraustoimintaa ohjaavat monet eri asiat.
Valvoja on hankkeissa suuressa roolissa sen hyvän laadullisen lopputuloksen saavuttamisessa. Prosessi saa lisäarvoa, kun yhteistyöhön, valvontaan ja informaation läpinäkyvyyteen ja välittämiseen panostetaan. Näiden asioiden kehittäminen vähentäisi ainakin katualueilla moneen eri kertaan työskentelyä ja epäselvyyksiä rakentamisen aikana.
Cooperation and communication at different stages play a major role, especially between water supply, contractors and other city units. This emphasizes the supervisor's actions during the project, as the supervisor's task is to maintain a good spirit of cooperation and ensure that the tasks are completed correctly. Renovation projects of Turun Vesihuolto Ltd and Tampereen Vesi are essentially the same. Differences can be found in process performers. In Turun Vesihuolto Ltd, the process is carried out mostly by its own human resources, while Tampere outsources, for example consulting agency staff. Various tools are used to select renovation sites, and renovation activities are guided by many different factors.
The supervisor plays a major role in the projects in achieving a good qualitative end result. The process will gain added value when investing in cooperation, control and transparency and conveying of information. The development of these issues would reduce work and ambiguities, at least in street areas, on several occasions during construction.