"Kolmen ässän ohje lastenkotityössä Sietää, Sinnitellä ja Sitoutua" :Harjoittelun ohjaaminen sosionomi (AMK)-opintojen ammatillisen kasvun tukena Hyvösen lastenkodissa.
Ahola, Tuija (2021)
Ahola, Tuija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714635
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyön tavoitteena oli sosionomiopintojen ammatillisen kasvun tukemiseen liittyvän työskentelyn kehittäminen Hyvösen lastenkodissa. Opinnäytetyön tilaaja oli Helsingin kaupungin Hyvösen lastenkoti. Opinnäytetyö on toiminnallinen. Lopputuotoksena on sähköinen opas Hyvösen lastenkotiin työharjoitteluun tuleville sosionomiopiskelijoille ja harjoittelun ohjaajille. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen.
Opasta varten lähetettiin avoimet kyselyt sähköpostitse Hyvösen lastenkodissa harjoittelussa olleille sosionomiopiskelijoille sekä Hyvösen työntekijöille, jotka ovat Hyvösessä tehneet oman työharjoittelunsa. Opinnäytetyön teoreettiset käsitteet ovat sosiaalialan kompetenssit, lastensuojelun sijaishuolto, ammatillinen kasvu ja dialogi.
Opas on tehty haastatteluista esiin tulleiden toiveiden perusteella. Erityisesti harjoittelun ohjaajan ammattitaitoa ja oman työn arvostusta pidettiin tärkeänä ammatillisen kasvun kehittymisessä. Hyvösen lastenkodin arjen rakentuminen, ammattislangin avaaminen ja hiljaisen tiedon merkitys koettiin oleelliseksi. Jatkotutkimuksena voisi tehdä vaikuttavuuden kyselyä oppaan hyödyistä kahden vuoden käyttökokemuksen jälkeen. Tämän myötä voisi opasta päivittää ja kehittää.
Avainsanat lastensuojelu, ammatillinen kehitys, ammattiosaaminen, vuorovaikutus.
Sivut 39 sivua ja liitteitä 17 sivua
Opinnäytetyön tavoitteena oli sosionomiopintojen ammatillisen kasvun tukemiseen liittyvän työskentelyn kehittäminen Hyvösen lastenkodissa. Opinnäytetyön tilaaja oli Helsingin kaupungin Hyvösen lastenkoti. Opinnäytetyö on toiminnallinen. Lopputuotoksena on sähköinen opas Hyvösen lastenkotiin työharjoitteluun tuleville sosionomiopiskelijoille ja harjoittelun ohjaajille. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen.
Opasta varten lähetettiin avoimet kyselyt sähköpostitse Hyvösen lastenkodissa harjoittelussa olleille sosionomiopiskelijoille sekä Hyvösen työntekijöille, jotka ovat Hyvösessä tehneet oman työharjoittelunsa. Opinnäytetyön teoreettiset käsitteet ovat sosiaalialan kompetenssit, lastensuojelun sijaishuolto, ammatillinen kasvu ja dialogi.
Opas on tehty haastatteluista esiin tulleiden toiveiden perusteella. Erityisesti harjoittelun ohjaajan ammattitaitoa ja oman työn arvostusta pidettiin tärkeänä ammatillisen kasvun kehittymisessä. Hyvösen lastenkodin arjen rakentuminen, ammattislangin avaaminen ja hiljaisen tiedon merkitys koettiin oleelliseksi. Jatkotutkimuksena voisi tehdä vaikuttavuuden kyselyä oppaan hyödyistä kahden vuoden käyttökokemuksen jälkeen. Tämän myötä voisi opasta päivittää ja kehittää.
Avainsanat lastensuojelu, ammatillinen kehitys, ammattiosaaminen, vuorovaikutus.
Sivut 39 sivua ja liitteitä 17 sivua