Verkkokaupan perustaminen pienyritykselle
Haukipuro, Juliana (2021)
Haukipuro, Juliana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714631
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee verkkokaupan perustamisprosessia pienyrityksessä sekä sen ylläpitoa ja markkinointia. Opinnäytetyön tavoitteena oli perustaa toimeksiantajayritykselle verkkokauppa ja koota tietoa perustamisprosessinvaiheista ja ylläpidon osa-alueista sekä teorian että käytännön näkökulmista. Alatavoitteena on luoda selkeä ohjeistus prosessista verkkokauppaa perustavalle pienyrittäjälle.
Opinnäytetyön tietoperusta on jaettu prosessin vaiheiden mukaan jokaiseen lukuun selkeänä osana verkkokaupan perustamisprosessin kulkua. Prosessin vaiheet on jaettu niiden laajuuden mukaan ja niiden järjestyksenä pidettiin toimeksiantajan verkkokaupan perustamisprosessissa toteutunutta järjestystä. Opinnäytetyö on jaettu kahteen päälukuun, joista ensimmäinen käsittelee verkkokaupan perustamista ja toinen sen ylläpitoa. Jokaisessa luvussa on käsitelty teorian jälkeen toimeksiantajayrityksessä toteutettua käytäntöä sekä lopuksi on kirjoitettu kyseiseen vaiheeseen liittyvä ohjeistus. Opinnäytetyö kulkee siis aikajärjestyksessä kaikkien verkkokaupan perustamiseen ja ylläpitoon liittyvien vaiheiden läpi kooten niistä yhteen teorian, käytännön ja ohjeistuksen.
Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä oli perehtyä verkkokauppaan liittyvään kirjallisuuteen ja ajankohtaisiin tutkimuksiin. Näitä tietoja on analysoitu ja vertailtu työssä sekä koottu niiden ja käytännön pohjalta ohjeistus. Lähdeaineistona käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, verkossa julkaistuja tutkimuksia ja raportteja.
Opinnäytetyö on tyypiltään eli toiminnallinen ja sen tuotoksena, eli produktina luotiin ohjeistus verkkokaupan perustamiseen ja ylläpitoon pienyrittäjälle. Produktityyppinen opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tavoitteena on työelämän käytännön toimien ohjeistaminen, kehittäminen tai järjestäminen. Tässä opinnäytetyössä on käytetty taustateorian tukena selvitystä tai käytännön kokemusta siitä, miten verkkokaupan perustaminen onnistuu. Ohjeistus kokoaa ja tiivistää tieto- ja kokemusperustan tiedon selkeäksi ja käytännönläheiseksi ohjeeksi. Ohjeistus on hyödynnettävissä myös muiden verkkokauppaa perustavien pienyrittäjien keskuudessa.
Opinnäytetyön kohderyhmänä ovat verkkokaupan perustamista harkitsevat pienyrittäjät sekä muut verkkokaupan perustamisesta kiinnostuneet henkilöt. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Mephisto Shop Helsinki.
Opinnäytetyön tietoperusta on jaettu prosessin vaiheiden mukaan jokaiseen lukuun selkeänä osana verkkokaupan perustamisprosessin kulkua. Prosessin vaiheet on jaettu niiden laajuuden mukaan ja niiden järjestyksenä pidettiin toimeksiantajan verkkokaupan perustamisprosessissa toteutunutta järjestystä. Opinnäytetyö on jaettu kahteen päälukuun, joista ensimmäinen käsittelee verkkokaupan perustamista ja toinen sen ylläpitoa. Jokaisessa luvussa on käsitelty teorian jälkeen toimeksiantajayrityksessä toteutettua käytäntöä sekä lopuksi on kirjoitettu kyseiseen vaiheeseen liittyvä ohjeistus. Opinnäytetyö kulkee siis aikajärjestyksessä kaikkien verkkokaupan perustamiseen ja ylläpitoon liittyvien vaiheiden läpi kooten niistä yhteen teorian, käytännön ja ohjeistuksen.
Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä oli perehtyä verkkokauppaan liittyvään kirjallisuuteen ja ajankohtaisiin tutkimuksiin. Näitä tietoja on analysoitu ja vertailtu työssä sekä koottu niiden ja käytännön pohjalta ohjeistus. Lähdeaineistona käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, verkossa julkaistuja tutkimuksia ja raportteja.
Opinnäytetyö on tyypiltään eli toiminnallinen ja sen tuotoksena, eli produktina luotiin ohjeistus verkkokaupan perustamiseen ja ylläpitoon pienyrittäjälle. Produktityyppinen opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tavoitteena on työelämän käytännön toimien ohjeistaminen, kehittäminen tai järjestäminen. Tässä opinnäytetyössä on käytetty taustateorian tukena selvitystä tai käytännön kokemusta siitä, miten verkkokaupan perustaminen onnistuu. Ohjeistus kokoaa ja tiivistää tieto- ja kokemusperustan tiedon selkeäksi ja käytännönläheiseksi ohjeeksi. Ohjeistus on hyödynnettävissä myös muiden verkkokauppaa perustavien pienyrittäjien keskuudessa.
Opinnäytetyön kohderyhmänä ovat verkkokaupan perustamista harkitsevat pienyrittäjät sekä muut verkkokaupan perustamisesta kiinnostuneet henkilöt. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Mephisto Shop Helsinki.