Tietovuotomarkkinointi
Sediqi, Tariq (2021)
Sediqi, Tariq
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714630
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee tarkoituksellista tietovuotoa yritysten markkinointikeinona, josta muodostuu käsite tietovuotomarkkinointi. Se on ajankohtainen ja uudenlainen tapa markkinoida tuotteita tai palveluja ennen lanseerausta. Tietovuotomarkkinoinnissa tietoa vuodetaan hitaasti ja harkitusti eri keinoja ja kanavia hyödyntäen. Usein kuluttajan silmin tietovuoto näyttäytyy tahattomana ja yrityksen sisäpiiritietona.
Tarkastelun kohteeksi valikoitui puhelinvalmistaja OnePlussan markkinointikampanja. Uudesta puhelinmallista vuodettiin tietoa markkinointitarkoituksessa. Päätavoitteena oli selvittää, millä tavalla yritys käyttää suunniteltua ja tarkoituksellista tietovuotoa markkinointikeinona. Lisäksi työssä vastataan kahteen tutkimuksen alaongelmaan: miksi sitä kannattaa käyttää markkinointikeinona ja millaisia keinoja tietovuotomarkkinoinnissa voidaan hyödyntää.
Tietoperustassa käsitellään tietovuotomarkkinoinnin kannalta oleellisia sosiaalisen median kanavia. Lisäksi käsitellään tietovuotomarkkinoinnin kannalta merkittäviä markkinointipsykologisia vaikuttamiskeinoja. Lopuksi avataan tietovuotomarkkinointia teoreettisesta näkökulmasta.
Tutkimuksen lähestymistapana käytetään laadullista tutkimusta. Tutkimusmenetelminä käytetään dokumenttianalyysiä, havainnointia ja netnografiaa. Tutkimusmateriaalina käytetään OnePlus Nordin sosiaalisen median kanavien sisältöä kuten julkaisuja sekä seuraajien reaktioita julkaisuihin. Lisäksi käytetään erilaisia tietovuotoon erikoistuvien verkkosivujen sisältöä. Sisältöä tarkastellaan ja analysoidaan syvällisesti jakamalla materiaali viiteen eri teemaan. Työ keskittyy nimenomaan psykologisiin vaikuttamiskeinoihin, joita tietovuotomarkkinoinnissa käytetään.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että tietovuotomarkkinointi on erittäin toimiva ja ovela tapa herättää kiinnostusta kuluttajien keskuudessa. Se on nerokas ja kustannustehokas tapa markkinoida uutta tuotetta tai palvelua ennakkoon. Hyödyntämällä monipuolisesti eri kanavia ja keinoja samanaikaisesti on mahdollista synnyttää keskustelua uuden tuotteen ympärille. Tiedon salaperäisyys ja sopiva annosteleminen ovat avainasemassa tietovuotomarkkinoinnin onnistumisen kannalta. Tutkimustulokset auttavat ymmärtämään sekä vakiinnuttamaan tietovuotomarkkinointia käsitteenä.
Opinnäytetyön lopputuotoksena yritykset saavat selville tietovuotomarkkinoinnin hyödyt sekä konkreettisia keinoja käyttöönsä hyödyntäessään tietovuotoa markkinointikeinona.
Tarkastelun kohteeksi valikoitui puhelinvalmistaja OnePlussan markkinointikampanja. Uudesta puhelinmallista vuodettiin tietoa markkinointitarkoituksessa. Päätavoitteena oli selvittää, millä tavalla yritys käyttää suunniteltua ja tarkoituksellista tietovuotoa markkinointikeinona. Lisäksi työssä vastataan kahteen tutkimuksen alaongelmaan: miksi sitä kannattaa käyttää markkinointikeinona ja millaisia keinoja tietovuotomarkkinoinnissa voidaan hyödyntää.
Tietoperustassa käsitellään tietovuotomarkkinoinnin kannalta oleellisia sosiaalisen median kanavia. Lisäksi käsitellään tietovuotomarkkinoinnin kannalta merkittäviä markkinointipsykologisia vaikuttamiskeinoja. Lopuksi avataan tietovuotomarkkinointia teoreettisesta näkökulmasta.
Tutkimuksen lähestymistapana käytetään laadullista tutkimusta. Tutkimusmenetelminä käytetään dokumenttianalyysiä, havainnointia ja netnografiaa. Tutkimusmateriaalina käytetään OnePlus Nordin sosiaalisen median kanavien sisältöä kuten julkaisuja sekä seuraajien reaktioita julkaisuihin. Lisäksi käytetään erilaisia tietovuotoon erikoistuvien verkkosivujen sisältöä. Sisältöä tarkastellaan ja analysoidaan syvällisesti jakamalla materiaali viiteen eri teemaan. Työ keskittyy nimenomaan psykologisiin vaikuttamiskeinoihin, joita tietovuotomarkkinoinnissa käytetään.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että tietovuotomarkkinointi on erittäin toimiva ja ovela tapa herättää kiinnostusta kuluttajien keskuudessa. Se on nerokas ja kustannustehokas tapa markkinoida uutta tuotetta tai palvelua ennakkoon. Hyödyntämällä monipuolisesti eri kanavia ja keinoja samanaikaisesti on mahdollista synnyttää keskustelua uuden tuotteen ympärille. Tiedon salaperäisyys ja sopiva annosteleminen ovat avainasemassa tietovuotomarkkinoinnin onnistumisen kannalta. Tutkimustulokset auttavat ymmärtämään sekä vakiinnuttamaan tietovuotomarkkinointia käsitteenä.
Opinnäytetyön lopputuotoksena yritykset saavat selville tietovuotomarkkinoinnin hyödyt sekä konkreettisia keinoja käyttöönsä hyödyntäessään tietovuotoa markkinointikeinona.