Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin ja järjestelmiin liittyvän verkko-opetuksen kehittäminen hyvinvointiteknologian YAMK opiskelijoille
Malmberg, Kaisa (2021)
Malmberg, Kaisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714622
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) hyvinvointiteknologian ylemmän AMK (YAMK) -tutkinto-ohjelman ”Asiakaslähtöiset digitaaliset palvelut ja sovellusten suunnittelu” -opintojakson sisältöjä. Tarkoituksena oli opiskelijoiden osaamisen sekä ymmärryksen lisääminen sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmästä, kokonaisarkkitehtuurista sekä sähköisistä järjestelmistä ja palveluista. Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat kyseisen koulutuksen insinööri- ja tradenomiopiskelijat.
Tutkimusaineisto hankittiin opiskelijoille suunnatuilla sähköisillä kyselyillä. Kyselyitä tehtiin kaksi, toinen vuonna 2020 aloittaneille opiskelijoille (n=20) ja toinen vuonna 2021 aloittaneille opiskelijoille (n=28). Kyselyssä, joka toteutettiin vuonna 2020 aloittaneille opiskelijoille selvitettiin opiskelijoiden kokemuksia opetuksen sisältöjen ja menetelmien laadusta sekä sitä, miten he kokivat saaneensa opetusta koskien sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää ja sähköisiä palveluita sekä järjestelmiä. Toisessa kyselyssä, joka toteutettiin vuonna 2021 aloittaneille opiskelijoille, selvitettiin opiskelijoiden sosiaali- ja terveydenhuollon osaamistarpeita ennen koulutuksen alkua, sekä opetukseen liittyvien sisältöjen ja menetelmien toiveita ja odotuksia.
Kyselyissä ilmeni, että koulutuksen alkaessa opiskelijat haluavat lisää tietoa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmästä, palveluarkkitehtuurista, omahoito-, omaseuranta- ja etämittauspalveluista sekä esimerkkejä välittömässä potilastyössä käytössä olevista sovelluksista ja laitteista. Tulosten pohjalta luotiin verkko-opetusmateriaali Moodle-alustalle ja järjestettiin etäopetusta vuonna 2021 aloittaneille insinööri- ja tradenomiopiskelijoille (n=11). Opetuksen palautteista (n=7) ilmeni, että etäopetus ja siinä esitetyt käytännön esimerkit koettiin hyödylliseksi ja oppimista tukeviksi. Opetuksen tulee kuitenkin olla monipuolista, opiskelijoiden eri lähtötasot huomioivaa. Lisäksi käytettävien opetusmenetelmien ja -alustojen tulee olla selkeitä. Näitä tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää koko tutkinto-ohjelman kehittämisessä.
Tutkimusaineisto hankittiin opiskelijoille suunnatuilla sähköisillä kyselyillä. Kyselyitä tehtiin kaksi, toinen vuonna 2020 aloittaneille opiskelijoille (n=20) ja toinen vuonna 2021 aloittaneille opiskelijoille (n=28). Kyselyssä, joka toteutettiin vuonna 2020 aloittaneille opiskelijoille selvitettiin opiskelijoiden kokemuksia opetuksen sisältöjen ja menetelmien laadusta sekä sitä, miten he kokivat saaneensa opetusta koskien sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää ja sähköisiä palveluita sekä järjestelmiä. Toisessa kyselyssä, joka toteutettiin vuonna 2021 aloittaneille opiskelijoille, selvitettiin opiskelijoiden sosiaali- ja terveydenhuollon osaamistarpeita ennen koulutuksen alkua, sekä opetukseen liittyvien sisältöjen ja menetelmien toiveita ja odotuksia.
Kyselyissä ilmeni, että koulutuksen alkaessa opiskelijat haluavat lisää tietoa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmästä, palveluarkkitehtuurista, omahoito-, omaseuranta- ja etämittauspalveluista sekä esimerkkejä välittömässä potilastyössä käytössä olevista sovelluksista ja laitteista. Tulosten pohjalta luotiin verkko-opetusmateriaali Moodle-alustalle ja järjestettiin etäopetusta vuonna 2021 aloittaneille insinööri- ja tradenomiopiskelijoille (n=11). Opetuksen palautteista (n=7) ilmeni, että etäopetus ja siinä esitetyt käytännön esimerkit koettiin hyödylliseksi ja oppimista tukeviksi. Opetuksen tulee kuitenkin olla monipuolista, opiskelijoiden eri lähtötasot huomioivaa. Lisäksi käytettävien opetusmenetelmien ja -alustojen tulee olla selkeitä. Näitä tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää koko tutkinto-ohjelman kehittämisessä.