Esport Oilersin yritysmyynnin kehittäminen
Kiviniemi, Juha (2021)
Kiviniemi, Juha
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060614597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060614597
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Esport Oilersin yritysmyynnin nykytilanne ja esittää siihen kehittämisehdotuksia. Työ rajattiin koskemaan seuran miesten liigajoukkueen yritysmyyntiä. Haasteena seurassa oli yritysmyynnin pysyminen lähes paikallaan useiden viime vuosien ajan. Selvityksen tutkimuskysymykset olivat seuraavat: Mikä on Esport Oilersin myynnin nykytilanne? Miten Esport Oilers voisi kehittää myyntiään?
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu myynnin teoriasta ja urheiluseuran erityispiirteistä liiketoimintana. Selvityksen tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä ja haastattelua. Kysely toteutettiin sähköisenä kyselynä ja haastattelu teemahaastatteluna. Kyselyyn ja haastatteluun osallistuivat seuran myynnistä vastaavat henkilöt. Kysely analysoitiin yksittäisten vastausten frekvenssijakauman ja keskiarvon mukaan. Teemahaastattelun aineiston analysointiin käytettiin teemoittelua.
Selvityksen tuloksista ilmeni, että useilla yritysmyynnin eri osa-alueilla on puutteita. Eniten puutteita koettiin olevan myynnin suunnitelmallisuudessa ja johtamisessa. Asiakkuuden hoitoon on viimeisten vuosien aikana panostettu ja sen osa-alueen koettiin olevan hyvässä kunnossa.
Tulosten analysoinnin jälkeen seuralle esitettiin lukuisia kehittämisehdotuksia yritysmyynnin kehittämiseksi. Kehitysehdotukset liittyivät muun muassa markkinoinnin lisäämiseen, digitalisaation hyödyntämiseen myynnissä ja markkinoinnissa, yritysmyynnin suunnitelmallisuuteen sekä myynnin johtamiseen. Lisäksi yhtenä kehittämisehdotuksena oli tuotteiden ja palveluiden tuotteistaminen helposti ostettavaan muotoon. Aktiivista asiakkuuksien hoitoa tulee jatkaa tulevaisuudessakin.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu myynnin teoriasta ja urheiluseuran erityispiirteistä liiketoimintana. Selvityksen tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä ja haastattelua. Kysely toteutettiin sähköisenä kyselynä ja haastattelu teemahaastatteluna. Kyselyyn ja haastatteluun osallistuivat seuran myynnistä vastaavat henkilöt. Kysely analysoitiin yksittäisten vastausten frekvenssijakauman ja keskiarvon mukaan. Teemahaastattelun aineiston analysointiin käytettiin teemoittelua.
Selvityksen tuloksista ilmeni, että useilla yritysmyynnin eri osa-alueilla on puutteita. Eniten puutteita koettiin olevan myynnin suunnitelmallisuudessa ja johtamisessa. Asiakkuuden hoitoon on viimeisten vuosien aikana panostettu ja sen osa-alueen koettiin olevan hyvässä kunnossa.
Tulosten analysoinnin jälkeen seuralle esitettiin lukuisia kehittämisehdotuksia yritysmyynnin kehittämiseksi. Kehitysehdotukset liittyivät muun muassa markkinoinnin lisäämiseen, digitalisaation hyödyntämiseen myynnissä ja markkinoinnissa, yritysmyynnin suunnitelmallisuuteen sekä myynnin johtamiseen. Lisäksi yhtenä kehittämisehdotuksena oli tuotteiden ja palveluiden tuotteistaminen helposti ostettavaan muotoon. Aktiivista asiakkuuksien hoitoa tulee jatkaa tulevaisuudessakin.