Psyykkisen valmennuksen verkkokauppa palvelumuotoilun keinoin
Hietala, Venla (2021)
Lataukset:
Hietala, Venla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414412
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda verkkokauppa psyykkisen valmennuksen palveluita toteuttavalle INTO Health & Care Oy:lle palvelumuotoilun keinoin. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää yrityksen asiakkaiden ostotapahtumaa, nopeuttaa myyntitilanteita ja parantaa asiakaskokemuksia. Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä yritykselle keväällä 2021.
Teoreettinen viitekehys koostui psyykkisen valmennuksen käsitteistä, verkkokaupan peruspilareista, nykypäivän verkkokauppaostamisesta sekä asiakkaan kohtaamisesta verkossa. Työ toteutettiin käyttäen palvelumuotoilua, tarkoituksena ymmärtää asiakasta ja kehittää yrityksen toimintaa saatujen tulosten avulla. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää palvelumuotoilun tutkimusvaiheessa, tarkoituksena saada vastaajien omia ajatuksia ja mielipiteitä.
Opinnäytetyössä käytettiin palvelumuotoilun neljää vaihetta. Ensimmäinen ja toinen vaihe sisälsivät määrittelyn ja ideoinnin, joissa tarkoituksena oli rajata työn aihe, miettiä mahdollisia toteutustapoja sekä luoda aikataulu työlle. Kolmanteen vaiheeseen kuului laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen teemahaastattelu yhteistyökumppanille ja kyselylomake potentiaalisille asiakkaille. Saaduista tutkimustuloksista analysoitiin kaksi asiakasprofiilia. Neljäs vaihe sisälsi toteutuksen, jossa verkkokauppa luotiin asiakasprofiilien avulla. Verkkokaupan toteutuksen jälkeen jatkotoimenpiteet kuuluvat toimeksiantajalle ja tutkimustulokset ovat toimeksiantajalle näkyvissä.
Teoreettinen viitekehys koostui psyykkisen valmennuksen käsitteistä, verkkokaupan peruspilareista, nykypäivän verkkokauppaostamisesta sekä asiakkaan kohtaamisesta verkossa. Työ toteutettiin käyttäen palvelumuotoilua, tarkoituksena ymmärtää asiakasta ja kehittää yrityksen toimintaa saatujen tulosten avulla. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää palvelumuotoilun tutkimusvaiheessa, tarkoituksena saada vastaajien omia ajatuksia ja mielipiteitä.
Opinnäytetyössä käytettiin palvelumuotoilun neljää vaihetta. Ensimmäinen ja toinen vaihe sisälsivät määrittelyn ja ideoinnin, joissa tarkoituksena oli rajata työn aihe, miettiä mahdollisia toteutustapoja sekä luoda aikataulu työlle. Kolmanteen vaiheeseen kuului laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen teemahaastattelu yhteistyökumppanille ja kyselylomake potentiaalisille asiakkaille. Saaduista tutkimustuloksista analysoitiin kaksi asiakasprofiilia. Neljäs vaihe sisälsi toteutuksen, jossa verkkokauppa luotiin asiakasprofiilien avulla. Verkkokaupan toteutuksen jälkeen jatkotoimenpiteet kuuluvat toimeksiantajalle ja tutkimustulokset ovat toimeksiantajalle näkyvissä.