Visuaalisen ilmeen suunnittelu lapsille suunnattuun sovellukseen : DentView Oy:n kotihoitosovelluksen visuaalinen suunnittelu
Ignatius, Lotta (2021)
Ignatius, Lotta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414391
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin visuaalisen ilmeen suunnitteluun ja toteutukseen lapsille suunnatussa mobiilisovelluksessa. Sovellus on suomalaisen yrityksen DentView Oy:n luoma, ja se käsittelee suu- ja hammashuoltoa. Sovelluksen suunnittelussa ei ole aiemmin ollut graafikkoa mukana, joten visuaalinen suunnittelu aloitettiin alusta.
Tutkimuksessa tarkastellaan lapsia kohdeyleisönä ja heidän tavoitteitaan ikäryhmittäin. Tavoitteena on luoda teorian pohjalta sellainen visuaalinen toteutus, jonka lapset kokevat miellyttäväksi. Prosessin aikana perehdyttiin lapsiin ja heidän vanhempiinsa kohdeyleisönä ajankohtaisten artikkelien ja vastaavien tutkimusten perusteella. Kohdeyleisöön perehtyessä kartoitettiin lasten sovelluksiin liittyviä tottumuksia ja tavoitteita visuaalisuuden puitteissa. Tutkimuksessa tutustuttiin myös taiteeseen ja visualisointiin sovellussuunnittelun kannalta olennaisessa aihealueessa. Yritys toivoi, ettei sovelluksen varsinaista sisältöä muokattaisi, joten käyttöliittymän ja käyttökokemuksen suunnittelu jäivät vähälle. Suunnittelu pyrittiin keskittämään vain sovelluksen ulkonäön kehittämiseen.
Lapsille keskimäärin keskeisintä on sovelluksen viihdyttävyys. Sovelluksen hauskuutta pystytään lisäämään kirkkailla väreillä, hauskoilla hahmoilla, sekä erilaisilla palkinnoilla. Visuaalisessa toteutuksessa on tärkeää hahmottaa nykytrendit. Toteutuksessa pystytään hyödyntämään visualisuuden elementtejä, kuten värioppia
.
Sovellukselle luotiin Figma-ohjelmalla toimiva prototyyppi, jossa sovelluksen ulkonäköä on kehitetty teorian perusteella. Sovellukseen lisättiin värejä ja lapsiystävällinen hahmo. Sovelluksesta sai harjoitusten päätteeksi digitaalisia tarroja, jotka näkyivät sovelluksen yläkulmassa. Prototyyppiä testattiin pienellä ryhmällä lapsia ja heidän vanhempiaan. Palaute oli keskimäärin erittäin positiivista. Heidän palautteensa ja ehdotustensa perusteella sovelluksen ulkonäköä voidaan kehittää jatkossa lisää ja testata myöhemmin uudestaan.
Tutkimuksessa tarkastellaan lapsia kohdeyleisönä ja heidän tavoitteitaan ikäryhmittäin. Tavoitteena on luoda teorian pohjalta sellainen visuaalinen toteutus, jonka lapset kokevat miellyttäväksi. Prosessin aikana perehdyttiin lapsiin ja heidän vanhempiinsa kohdeyleisönä ajankohtaisten artikkelien ja vastaavien tutkimusten perusteella. Kohdeyleisöön perehtyessä kartoitettiin lasten sovelluksiin liittyviä tottumuksia ja tavoitteita visuaalisuuden puitteissa. Tutkimuksessa tutustuttiin myös taiteeseen ja visualisointiin sovellussuunnittelun kannalta olennaisessa aihealueessa. Yritys toivoi, ettei sovelluksen varsinaista sisältöä muokattaisi, joten käyttöliittymän ja käyttökokemuksen suunnittelu jäivät vähälle. Suunnittelu pyrittiin keskittämään vain sovelluksen ulkonäön kehittämiseen.
Lapsille keskimäärin keskeisintä on sovelluksen viihdyttävyys. Sovelluksen hauskuutta pystytään lisäämään kirkkailla väreillä, hauskoilla hahmoilla, sekä erilaisilla palkinnoilla. Visuaalisessa toteutuksessa on tärkeää hahmottaa nykytrendit. Toteutuksessa pystytään hyödyntämään visualisuuden elementtejä, kuten värioppia
.
Sovellukselle luotiin Figma-ohjelmalla toimiva prototyyppi, jossa sovelluksen ulkonäköä on kehitetty teorian perusteella. Sovellukseen lisättiin värejä ja lapsiystävällinen hahmo. Sovelluksesta sai harjoitusten päätteeksi digitaalisia tarroja, jotka näkyivät sovelluksen yläkulmassa. Prototyyppiä testattiin pienellä ryhmällä lapsia ja heidän vanhempiaan. Palaute oli keskimäärin erittäin positiivista. Heidän palautteensa ja ehdotustensa perusteella sovelluksen ulkonäköä voidaan kehittää jatkossa lisää ja testata myöhemmin uudestaan.