Ruokamatkailun näkyvyys Visit Finlandin digitaalisissa kanavissa
Sipilä, Meri (2021)
Sipilä, Meri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414324
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Hungry for Finland-hankkeelle. Hungry for Finland-hanke kehittää suomalaisen ruokakulttuurin tunnettuutta ja tukee toimijoita kansainvälisille markkinoille pääsemisessä, tarjoamalla työkaluja ja oppeja. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka ruokamatkailu näkyy Visit Finlandin digitaalisissa kanavissa. Visit Finlandin digitaalisista kanavista, tässä opinnäytetyössä tarkastellaan englanninkielistä nettisivua, sekä Instagram-tiliä. Tämän lisäksi työn alaongelmia ovat: miten ruokamatkailustrategia 2020-2028 näyttäytyy valittujen digitaalisten kanavien markkinointimateriaaleissa, millaisia teemoja ja aiheita julkaisuihin on valittu, sekä millaisia tuotteita on tarjolla ja kuka pääsee ääneen.
Opinnäytetyön tietoperusta tarkastelee ruokamatkailua, sekä modernin markkinoinnin työkaluja. Tarkoituksena on ymmärtää, kuinka ruokamatkailu näkyy kansainvälisille asiakkaille suunnatuissa digitaalisissa kanavissa. Digitaalinen markkinointi mahdollistaa potentiaalisen asiakkaan saavuttamisen missä vain, milloin vain. Nettisivuilta potentiaaliset asiakkaat etsivät tietoa ja hyvin suunnitellut sivut ovat informatiiviset, kiinnostavat, helposti ymmärrettävät, sekä vastaavat lukijan tarvetta. Instagram on kuvanjakopalvelu, jonka tarkoituksena on ensisijaisesti kuvien välityksellä luoda mielikuvia ja tietoa. Ruokamatkailuun liittyy vahvasti ruoka- ja juomatuotteet, mutta aktiviteeteilla, paikallisella kulttuurilla, sekä tarinoilla on myös vahva rooli.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa käytetään ei osallistavaa havainnointia. Tiedonkeruussa Visit Finlandin nettisivuilta kerättiin kaikki ruokamatkailuun liittyvät sivut ja artikkelit, jotka oli julkaistu 8.5.2021 mennessä ja Instagramtililtä kerättiin julkaisuja kolmen kuukauden ajan tammi-maaliskuussa (1.1-31.3.2021). Havainnot kerättiin havainnointirunkoon. Sisällönanalyysissa tehtiin rajauksia materiaaliin liittyen ja vain pelkästä ruoasta kertovat sivut ja julkaisut otettiin havainnointiin.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että ruokamatkailu näkyy hyvin luonnonläheisenä materiaalina Visit Finlandin nettisivuilla, sekä Instagram-tilillä. Ruoasta kerrottaessa käytettiin paljon kuvia ja tarinallisuutta. Villiruoka korostui nettisivuilla ja ruoan liittäminen luonnossa olemiseen Instagramissa.
Vertailussa selviää, että laadukkaat kuvat ovat tärkeässä asemassa mielikuvien luomisessa ja erityisesti ruokamatkailun ”pure and natural” -ydinteema tulee esiin sisällöissä. Kehittämisehdotuksena tutkimuksesta nousi se, millä keinoin potentiaalisia asiakkaita voisi aktivoida enemmän nettisivuilla ja Instagramissa. Matkailijoiden kokemuksia kannattaisi myös hyödyntää enemmän internet-sivujen ja Instagramin materiaaleissa.
Opinnäytetyön tietoperusta tarkastelee ruokamatkailua, sekä modernin markkinoinnin työkaluja. Tarkoituksena on ymmärtää, kuinka ruokamatkailu näkyy kansainvälisille asiakkaille suunnatuissa digitaalisissa kanavissa. Digitaalinen markkinointi mahdollistaa potentiaalisen asiakkaan saavuttamisen missä vain, milloin vain. Nettisivuilta potentiaaliset asiakkaat etsivät tietoa ja hyvin suunnitellut sivut ovat informatiiviset, kiinnostavat, helposti ymmärrettävät, sekä vastaavat lukijan tarvetta. Instagram on kuvanjakopalvelu, jonka tarkoituksena on ensisijaisesti kuvien välityksellä luoda mielikuvia ja tietoa. Ruokamatkailuun liittyy vahvasti ruoka- ja juomatuotteet, mutta aktiviteeteilla, paikallisella kulttuurilla, sekä tarinoilla on myös vahva rooli.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa käytetään ei osallistavaa havainnointia. Tiedonkeruussa Visit Finlandin nettisivuilta kerättiin kaikki ruokamatkailuun liittyvät sivut ja artikkelit, jotka oli julkaistu 8.5.2021 mennessä ja Instagramtililtä kerättiin julkaisuja kolmen kuukauden ajan tammi-maaliskuussa (1.1-31.3.2021). Havainnot kerättiin havainnointirunkoon. Sisällönanalyysissa tehtiin rajauksia materiaaliin liittyen ja vain pelkästä ruoasta kertovat sivut ja julkaisut otettiin havainnointiin.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että ruokamatkailu näkyy hyvin luonnonläheisenä materiaalina Visit Finlandin nettisivuilla, sekä Instagram-tilillä. Ruoasta kerrottaessa käytettiin paljon kuvia ja tarinallisuutta. Villiruoka korostui nettisivuilla ja ruoan liittäminen luonnossa olemiseen Instagramissa.
Vertailussa selviää, että laadukkaat kuvat ovat tärkeässä asemassa mielikuvien luomisessa ja erityisesti ruokamatkailun ”pure and natural” -ydinteema tulee esiin sisällöissä. Kehittämisehdotuksena tutkimuksesta nousi se, millä keinoin potentiaalisia asiakkaita voisi aktivoida enemmän nettisivuilla ja Instagramissa. Matkailijoiden kokemuksia kannattaisi myös hyödyntää enemmän internet-sivujen ja Instagramin materiaaleissa.