Uuden ohjelmasarjan kehittäminen Yle Kioskille : Tilastot, katsojakyselyt ja palvelupolkuajattelu kehitystyön apuna – tapaus Mitä mieltä näistä?
Luhtala, Sakari (2021)
Luhtala, Sakari
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414313
Tiivistelmä
Tämä tapaustutkimus kertoo Yle Kioskin Instagram Storiesissa vuoden 2019 aikana huhti-kuusta joulukuuhun julkaistun ”Mitä mieltä näistä?” -nimisen videokolumnisarjan kehittelystä ja tuotannon tehostustoimenpiteistä. Työssä tutkitaan, miten tilastoja, katsojakyselyitä ja palvelupolkuajattelua hyödynnettiin kehitystyössä, ja millaisia vaikutuksia erilaisilla lähestymistavoilla oli konseptin pohjalta toteutettuun tuotanto-oppaaseen.
Työssä kuvaillaan Yle Kioskia sosiaalisen median toimijana ja kerrotaan, minkälainen jul-kaisualusta Instagram ja sen Stories-ominaisuus olivat ”Mitä mieltä näistä?” -ohjelman julkaisun aikaan. Opinnäytteessä esitellään Yle Kioski -Instagram-tilin ja yksittäisten tarinajulkaisujen tilastot, ja kerrotaan, miten niitä käytettiin kehitystoiminnan tukena. Opinnäytetyöprosessin aikana Instagramin tarrakyselyinä toteutetut katsojakyselyt analysoidaan ja pohditaan julkaisualustalla toteutettujen kyselyiden hyviä ja huonoja puolia. Lopuksi kuvaillaan yleisesti tuotannon kehitysprosessi ja sen aikana toteutetut tehostustoimenpiteet.
Instagram Storiesista saatavissa olevista tilastotiedoista tunnistettiin pitoprosentti yksittäisen julkaisun kehitystyön kannalta tärkeimmäksi mittariksi. Julkaisun tarinaruutujen pitoprosenttien pohjalta kehitettiin visuaalinen pitoprosenttikaavio, joka on lupaava työkalu julkaistujen tarinoiden tarkemmassa analysoimisessa. Tutkimuksen aikana kävi ilmi, että tarinajulkaisut voivat kerätä merkittäviä katsojamääriä 24 tunnin voimassaolonsa jälkeen, jos ne nostetaan Instagramin kohokohdat-välilehdelle. Katsojakyselyt olivat hyvä tuki kehitystyöhön liittyvässä päätöksenteossa ja niiden avulla pystyttiin kohdentamaan tehostustoimenpiteitä uuden captions-tekstitystyönkulun ja Motion Graphics Templates- eli liikegra-fiikkamallien käyttöönottoon.
Vaikka ”Mitä mieltä näistä” -ohjelmakonsepti jäi lyhytikäiseksi, sen kehitystyön aikana pystyttiin kokeilemaan ja ottamaan käyttöön sellaisia työtapoja, joista tulee olemaan jatkossa hyötyä Yle Kioskin toimituksessa. Tutkimuksen oppien pohjalta on jo aloitettu kaksi projektia, jotka tähtäävät uuden tekstitystyönkulun ja liikegrafiikkamallien käyttöönottoon. Lisäksi opinnäytetyön aikana toteutettu tuotanto-opas voi toimia mallina uusille Yle Kioskissa kehiteltäville sarjamaisille konsepteille ja apuna jo olemassa olevien konseptien tuotantojen työnkulkujen dokumentoinnissa ja tehostamisessa.
Työssä kuvaillaan Yle Kioskia sosiaalisen median toimijana ja kerrotaan, minkälainen jul-kaisualusta Instagram ja sen Stories-ominaisuus olivat ”Mitä mieltä näistä?” -ohjelman julkaisun aikaan. Opinnäytteessä esitellään Yle Kioski -Instagram-tilin ja yksittäisten tarinajulkaisujen tilastot, ja kerrotaan, miten niitä käytettiin kehitystoiminnan tukena. Opinnäytetyöprosessin aikana Instagramin tarrakyselyinä toteutetut katsojakyselyt analysoidaan ja pohditaan julkaisualustalla toteutettujen kyselyiden hyviä ja huonoja puolia. Lopuksi kuvaillaan yleisesti tuotannon kehitysprosessi ja sen aikana toteutetut tehostustoimenpiteet.
Instagram Storiesista saatavissa olevista tilastotiedoista tunnistettiin pitoprosentti yksittäisen julkaisun kehitystyön kannalta tärkeimmäksi mittariksi. Julkaisun tarinaruutujen pitoprosenttien pohjalta kehitettiin visuaalinen pitoprosenttikaavio, joka on lupaava työkalu julkaistujen tarinoiden tarkemmassa analysoimisessa. Tutkimuksen aikana kävi ilmi, että tarinajulkaisut voivat kerätä merkittäviä katsojamääriä 24 tunnin voimassaolonsa jälkeen, jos ne nostetaan Instagramin kohokohdat-välilehdelle. Katsojakyselyt olivat hyvä tuki kehitystyöhön liittyvässä päätöksenteossa ja niiden avulla pystyttiin kohdentamaan tehostustoimenpiteitä uuden captions-tekstitystyönkulun ja Motion Graphics Templates- eli liikegra-fiikkamallien käyttöönottoon.
Vaikka ”Mitä mieltä näistä” -ohjelmakonsepti jäi lyhytikäiseksi, sen kehitystyön aikana pystyttiin kokeilemaan ja ottamaan käyttöön sellaisia työtapoja, joista tulee olemaan jatkossa hyötyä Yle Kioskin toimituksessa. Tutkimuksen oppien pohjalta on jo aloitettu kaksi projektia, jotka tähtäävät uuden tekstitystyönkulun ja liikegrafiikkamallien käyttöönottoon. Lisäksi opinnäytetyön aikana toteutettu tuotanto-opas voi toimia mallina uusille Yle Kioskissa kehiteltäville sarjamaisille konsepteille ja apuna jo olemassa olevien konseptien tuotantojen työnkulkujen dokumentoinnissa ja tehostamisessa.