Sosiaalisen median kanavakohtaiset suunnittelun ja sisällöntuotannon keinot osana brändin kirkastamista : case: Coppa eatery ja Amarillo Lahti
Karjalainen, Pauliina (2021)
Karjalainen, Pauliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414269
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaisilla kanavakohtaisilla suunnitellun ja sisältömarkkinoinnin keinoilla ravintoloiden brändiä voidaan kirkastaa sosiaalisessa mediassa. Lisäksi haluttiin selvittää, millainen on brändiä edistävä sisältöstrategia, mitä hyötyjä brändimielikuvan kehittämisestä on yritykselle, ja mitkä ovat kehityksen mittarit sosiaalisessa mediassa. Kehittämistyön seurantajaksolla testattiin erilaisia sisällöntuotannon keinoja kahdessa Osuuskauppa Hämeenmaan ravintolayksikössä: Coppa eateryssä ja Amarillo Lahdessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin sisältömarkkinointia sosiaalisessa mediassa. Sisältömarkkinoinnin tavoitteita käsiteltiin brändimielikuvan rakentamisen näkökulmasta. Tiedonkeruu- ja kehittämismenetelminä käytettiin havainnointia, dokumenttianalyysiä, benchmarkingia, aivoriihityöskentelyä ja ennakointimenetelmiä sekä kokeilevaa toimintaa.
Kehittämistyön tuotoksena syntyivät ravintolayksiköiden sisältömarkkinointistrategiat, jotka kiteyttävät kehittämistyöstä saadut havainnot ja tulokset. Ravintoloiden sosiaalisen median sisältöjen positiivinen kehitys kehittämistyön seurauksena havaittiin sosiaalisen median eri mittareilla. Kehittämistyön merkitystä ja hyötyjä Osuuskauppa Hämeenmaalle, etenkin matkailu- ja ravitsemisalalle voidaan pitää merkityksellisenä, sillä kehittämishankkeessa käytettyjä menetelmiä sekä työn tuloksia voidaan osittain hyödyntää jatkossa organisaation muissakin ravintola- ja hotelliyksiköissä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin sisältömarkkinointia sosiaalisessa mediassa. Sisältömarkkinoinnin tavoitteita käsiteltiin brändimielikuvan rakentamisen näkökulmasta. Tiedonkeruu- ja kehittämismenetelminä käytettiin havainnointia, dokumenttianalyysiä, benchmarkingia, aivoriihityöskentelyä ja ennakointimenetelmiä sekä kokeilevaa toimintaa.
Kehittämistyön tuotoksena syntyivät ravintolayksiköiden sisältömarkkinointistrategiat, jotka kiteyttävät kehittämistyöstä saadut havainnot ja tulokset. Ravintoloiden sosiaalisen median sisältöjen positiivinen kehitys kehittämistyön seurauksena havaittiin sosiaalisen median eri mittareilla. Kehittämistyön merkitystä ja hyötyjä Osuuskauppa Hämeenmaalle, etenkin matkailu- ja ravitsemisalalle voidaan pitää merkityksellisenä, sillä kehittämishankkeessa käytettyjä menetelmiä sekä työn tuloksia voidaan osittain hyödyntää jatkossa organisaation muissakin ravintola- ja hotelliyksiköissä.