Pienpanimoiden mahdollisuudet suomalaisessa ruoka- ja juomamatkailussa
Kortelainen, Elisa (2021)
Lataukset:
Kortelainen, Elisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414238
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää kehitysehdotuksia siihen, miten pienpanimoiden olisi mahdollista toimia osana ruoka- ja juomamatkailua. Ruokamatkailulla tarkoitetaan kauas tai lähelle matkustamista, ruokaan liittyvän kokemuksen vuoksi. Juomamatkailu on taas matkustamista juomaan liittyvän kokemuksen vuoksi, esimerkiksi viinitilalle maistelemaan tai pienpanimokierrokselle. Ruokamatkailuun liittyvät vahvasti esimerkiksi tarinat, paikallisuus, puhtaus ja elämyksellisyys. Pienpanimot kehittävät kotimaista olutkulttuuria, ja niiden olemassaolo on suomalaisen olutperinteen kannalta tärkeää. Pienpanimoksi määritellään Suomessa panimo, jonka vuodessa tuotettu olutmäärä ei ylitä 15 miljoonaa litraa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Hungry For Finland -ruokamatkailuhankkeelle. Hankkeen tarkoituksena on saada ruokamatkailu tärkeäksi osaksi kotimaan matkailua. Tämän päämäärän saavuttamiseksi on hanke luonut ruokamatkailustrategian. Strategiaan on määritelty tavoitteet ruokamatkailun kehittämistä varten ja toimenpiteitä niiden saavuttamiseksi.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, johon haastateltiin kahdeksan kotimaisen pienpanimon edustajaa. Pääongelmana tutkimuksessa oli, miten pienpanimoiden olisi mahdollista toimia osana suomalaista ruoka- ja juomamatkailua. Lisäksi pohdittiin, millaisia kärkituotteita pienpanimoilla on ja keiden kanssa ja millaista yhteistyötä pienpanimot voisivat tehdä. Vielä kysyttiin, miten pienpanimot voisivat hyödyntää tarinallistamista. Haastateltavat pienpanimot valittiin Visit Finlandin esitteestä, johon on koottu kotimaisia kärkipanimoita- ja tislaamoja. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina Microsoft Teams -sovelluksen avulla. Aineisto analysoitiin teemoittelua käyttäen. Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin tammikuussa 2021 ja saatiin valmiiksi saman vuoden toukokuussa.
Tutkimuksesta selvisi pienpanimoiden pitävän ruoka- ja juomamatkailua kasvavana matkailun alueena, jossa halutaan olla vahvasti mukana. Kärkituotteina pienpanimot pitävät ensisijaisesti laadukkaita juomatuotteitaan. Yhteistyötä eri yritysten välillä, etenkin muiden samalla paikkakunnalla olevien kanssa, pidetään tärkeänä ruokamatkailun kehittämisen kannalta. Pienpanimot käyttävät tarinallisuutta yrityksessään kokonaisvaltaisesti ja käyttävät sitä tuodakseen esille muun muassa yrityksen alkuperää, paikallista historiaa tai tuotteiden raaka-aineita.
Vaikka pienpanimoilla on olemassa joitakin palvelutuotteita, esimerkiksi panimokierroksia, olisi näissä palveluissa paljon kehittämismahdollisuuksia ruokamatkailijoita ajatellen. Pienpanimot voisivat muodostaa muiden paikallisten toimijoiden kanssa erilaisia yhdistelmäreittejä, joilla olisi mahdollista palvella matkailijoita monipuolisesti. Tämän tutkimuksen mukaan on pienpanimoilla kaikki edellytykset toimia osana kotimaista ruoka- ja juomamatkailua.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Hungry For Finland -ruokamatkailuhankkeelle. Hankkeen tarkoituksena on saada ruokamatkailu tärkeäksi osaksi kotimaan matkailua. Tämän päämäärän saavuttamiseksi on hanke luonut ruokamatkailustrategian. Strategiaan on määritelty tavoitteet ruokamatkailun kehittämistä varten ja toimenpiteitä niiden saavuttamiseksi.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, johon haastateltiin kahdeksan kotimaisen pienpanimon edustajaa. Pääongelmana tutkimuksessa oli, miten pienpanimoiden olisi mahdollista toimia osana suomalaista ruoka- ja juomamatkailua. Lisäksi pohdittiin, millaisia kärkituotteita pienpanimoilla on ja keiden kanssa ja millaista yhteistyötä pienpanimot voisivat tehdä. Vielä kysyttiin, miten pienpanimot voisivat hyödyntää tarinallistamista. Haastateltavat pienpanimot valittiin Visit Finlandin esitteestä, johon on koottu kotimaisia kärkipanimoita- ja tislaamoja. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina Microsoft Teams -sovelluksen avulla. Aineisto analysoitiin teemoittelua käyttäen. Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin tammikuussa 2021 ja saatiin valmiiksi saman vuoden toukokuussa.
Tutkimuksesta selvisi pienpanimoiden pitävän ruoka- ja juomamatkailua kasvavana matkailun alueena, jossa halutaan olla vahvasti mukana. Kärkituotteina pienpanimot pitävät ensisijaisesti laadukkaita juomatuotteitaan. Yhteistyötä eri yritysten välillä, etenkin muiden samalla paikkakunnalla olevien kanssa, pidetään tärkeänä ruokamatkailun kehittämisen kannalta. Pienpanimot käyttävät tarinallisuutta yrityksessään kokonaisvaltaisesti ja käyttävät sitä tuodakseen esille muun muassa yrityksen alkuperää, paikallista historiaa tai tuotteiden raaka-aineita.
Vaikka pienpanimoilla on olemassa joitakin palvelutuotteita, esimerkiksi panimokierroksia, olisi näissä palveluissa paljon kehittämismahdollisuuksia ruokamatkailijoita ajatellen. Pienpanimot voisivat muodostaa muiden paikallisten toimijoiden kanssa erilaisia yhdistelmäreittejä, joilla olisi mahdollista palvella matkailijoita monipuolisesti. Tämän tutkimuksen mukaan on pienpanimoilla kaikki edellytykset toimia osana kotimaista ruoka- ja juomamatkailua.