Engagemang och meningsfulla aktiviteter i rehabiliterande gruppverksamhet för unga vuxna med mental ohälsa
Turunen, Alisa; Jungar, Daniela; Lindholm, Kati (2021)
Turunen, Alisa
Jungar, Daniela
Lindholm, Kati
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314099
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov är ett beställningsarbete från en kommunal enhet inom mentalvården i södra Finland. Målgruppen för studien är unga vuxna med mental ohälsa i risk för att marginaliseras. Syftet med studien är att undersöka användarperspektivet på gruppverksamheten för att personalen ska kunna utveckla verksamheten så den upplevs som meningsfull och engagerande av användarna. Studien tar fasta på deltagarnas erfarenhetsbalans och de miljöfaktorer som påverkar engagemanget i gruppverksamheten. Bakgrunden behandlar mental ohälsa och marginalisering bland unga i Finland, aktivitetsutmaningar och interaktionen med miljön. Som teoretisk referensram i detta arbete används Descriptive framework for Occupational Engagement, som ger förståelse för en persons engagemang i aktivitet i interaktion med miljön, samt Experiential mode of Occupational Balance, som innehåller tre dimensioner utgående från erfarenheter av aktivitet. Detta är en kvalitativ studie som utfördes i form av individuella halvstrukturerade intervjuer där sex 18–30 åriga informanter deltog. Resultaten presenteras i fyra huvudkategorier; utmanande aktiviteter, flow-aktiviteter, viloaktiviteter samt fysiska och sociala miljöfaktorer. Resultaten bekräftar att såväl den fysiska och sociala miljön som deltagarnas erfarenheter av aktivitet påverkar deras engagemang. En välstrukturerad, personcentrerad verksamhet med målinriktade aktiviteter för att uppleva utveckling, välbefinnande och återhämtning gynnar verksamhetens hälsofrämjande effekt.