Musiikki opetuksen tukena vaikeimmin vammaisten erityisopetuksessa: Opas yhtenäistämään opetuksessa käytettäviä musiikkimenetelmiä
Majamaa, Milla; Turkumäki, Sarita (2021)
Majamaa, Milla
Turkumäki, Sarita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313991
Tiivistelmä
Tämä kehittämistyö pohjautuu Kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskuksen alla toimivan Mylly-Antin peruskoulun toimeksiantoon. Mylly-Antin peruskoulussa järjestetään peruskoulun erityisopetusta vaikeimmin vammaisille ja autistisille oppilaille. Kehittämistyön tuotoksena syntyi musiikkimenetelmäopas koulun henkilökunnalle, jonka avulla voidaan luoda oppimista edistävä ilmapiiri musiikillisin keinoin. Kehittämistyön tarkoituksena on tuoda musiikki osaksi arkea ja mahdollistaa jokaiselle opetushenkilökunnan jäsenelle yhtäläiset mahdollisuudet menetelmien käyttöön.
Kehittämistyön tietoperusta käsittelee kehitysvammaisuutta, kehitysvammaisten oppilaiden opetusta sekä musiikin käytön hyötyjä opetuksessa. Kehittämismenetelminä on käytetty dialogista keskustelua, toimintaan osallistumista, palavereja ja aiemman tiedon käyttöä. Oppaan rakentamista varten on kerätty tietoa ja näkökulmia vastaavanlaisista musiikillisia menetelmiä sisältävistä oppaista.
Kehittämistyön tavoitteena on yhtenäistää opetuksessa käytettäviä musiikkimenetelmiä ja samalla helpottaa opetushenkilökunnan arjen suunnittelutyötä. Vaikeavammaisten oppilaiden opetuksessa voidaan hyödyntää erilaisia opetusmenetelmiä. Opetuksessa käytettävät musiikilliset menetelmät voivat parhaimmillaan rikastaa opetusta ja tukea oppilaan kasvua ja kehitystä monipuolisin tavoin. Musiikin erilaisia keinoja voidaan hyödyntää niin uusien asioiden oppimisessa, kommunikoinnissa kuin aistien stimuloinnissakin.
Musiikin ollessa tehokas työväline oppimisen tukena, voidaan päätellä kehittämistyönä luodun musiikkimenetelmien oppaan olevan hyödyllinen apuväline opetuksen tukena. Toimeksianto on tehty tarpeesta kehittää toimiva työväline opetukseen, joten johtopäätöksenä voidaan todeta kehittämistyön tulevan käyttöön.
This thesis is based on an assignment provided by Mylly-Antti´s primary school which works under The Support and Expert Center for persons with Intellectual Disability. Mylly-Antti´s primary school provides special education for the people with most severe intellectual disabilities and autism. The Purpose of the thesis is to make a musical method guide for the school staff. The guide is supposed to create a favorable environment for learning through musical methods. The purpose of the development work is to bring music into everyday life and to enable equal access to the methods for each member of the school staff.
The knowledge base of the development work considers people with intellectual disabilities, teaching students with intellectual disabilities and the benefits of using musical methods in teaching. The development methods used in this project were former knowledge, participation in activities, dialog, interviews and meetings. We also collected information and ideas from similar kinds of guides that involved musical methods.
The goal of our development work was to harmonize the musical methods used in teaching and to help teachers plan their work. Different kinds of teaching methods can be used in teaching of students with most severe intellectual disabilities. At best case scenario musical methods can enrich the teaching and support the student´s growth and development. Different musical methods can be used to learn new things, communicate and stimulate senses.
Music is a very powerful tool to support learning. Therefore, we can conclude that our development work is a useful tool for teaching. This assignment was motivated by the need to develop a new functional tool for teaching, so as a conclusion we can state that the development work in question will most likely be used.
Kehittämistyön tietoperusta käsittelee kehitysvammaisuutta, kehitysvammaisten oppilaiden opetusta sekä musiikin käytön hyötyjä opetuksessa. Kehittämismenetelminä on käytetty dialogista keskustelua, toimintaan osallistumista, palavereja ja aiemman tiedon käyttöä. Oppaan rakentamista varten on kerätty tietoa ja näkökulmia vastaavanlaisista musiikillisia menetelmiä sisältävistä oppaista.
Kehittämistyön tavoitteena on yhtenäistää opetuksessa käytettäviä musiikkimenetelmiä ja samalla helpottaa opetushenkilökunnan arjen suunnittelutyötä. Vaikeavammaisten oppilaiden opetuksessa voidaan hyödyntää erilaisia opetusmenetelmiä. Opetuksessa käytettävät musiikilliset menetelmät voivat parhaimmillaan rikastaa opetusta ja tukea oppilaan kasvua ja kehitystä monipuolisin tavoin. Musiikin erilaisia keinoja voidaan hyödyntää niin uusien asioiden oppimisessa, kommunikoinnissa kuin aistien stimuloinnissakin.
Musiikin ollessa tehokas työväline oppimisen tukena, voidaan päätellä kehittämistyönä luodun musiikkimenetelmien oppaan olevan hyödyllinen apuväline opetuksen tukena. Toimeksianto on tehty tarpeesta kehittää toimiva työväline opetukseen, joten johtopäätöksenä voidaan todeta kehittämistyön tulevan käyttöön.
This thesis is based on an assignment provided by Mylly-Antti´s primary school which works under The Support and Expert Center for persons with Intellectual Disability. Mylly-Antti´s primary school provides special education for the people with most severe intellectual disabilities and autism. The Purpose of the thesis is to make a musical method guide for the school staff. The guide is supposed to create a favorable environment for learning through musical methods. The purpose of the development work is to bring music into everyday life and to enable equal access to the methods for each member of the school staff.
The knowledge base of the development work considers people with intellectual disabilities, teaching students with intellectual disabilities and the benefits of using musical methods in teaching. The development methods used in this project were former knowledge, participation in activities, dialog, interviews and meetings. We also collected information and ideas from similar kinds of guides that involved musical methods.
The goal of our development work was to harmonize the musical methods used in teaching and to help teachers plan their work. Different kinds of teaching methods can be used in teaching of students with most severe intellectual disabilities. At best case scenario musical methods can enrich the teaching and support the student´s growth and development. Different musical methods can be used to learn new things, communicate and stimulate senses.
Music is a very powerful tool to support learning. Therefore, we can conclude that our development work is a useful tool for teaching. This assignment was motivated by the need to develop a new functional tool for teaching, so as a conclusion we can state that the development work in question will most likely be used.