Yliopistopedagogisten asiantuntijoiden näkemyksiä työssään tarvittavasta osaamisesta
Lampinen, Maija (2021)
Lampinen, Maija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313795
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää yliopistopedagogisten asiantuntijoiden näkemyksiä työssään tarvittavasta osaamisesta. Opinnäytetyö ei ollut tilaustyö eli tutkimus tehtiin yksityishenkilönä.
Suomalaisissa yliopistoissa toimii yliopistopedagogisia asiantuntijoita, joiden pääasiallisiin tehtäviin kuuluu opetuksen, oppimisen ja henkilöstön opetusosaamisen kehittäminen. Käytännössä tehtävät ovat usein koulutus-, kehittämis- tai tutkimustehtäviä. Joissakin yliopistoissa saattaa työskennellä useita pedagogisia asiantuntijoita, mutta joskus pedagoginen asiantuntija kokee olevansa yliopistossaan yksin.
Yliopistopedagogisilla asiantuntijoilla voi olla erilaisia koulutustaustoja. Yliopistossa he saattavat kuulua hallinto- tai akateemisiin yksiköihin tai joissakin tapauksissa molempiin.
Opinnäytetyössä haastateltiin neljää yliopistopedagogista asiantuntijaa, jotka työskentelivät eri yliopistoissa. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla etänä, kevään 2021 aikana. Haastattelut analysointiin sisällön analyysin menetelmin.
Tulosten mukaan yliopistopedagogisten asiantuntijoiden työssä vaaditaan laajasti erilaista osaamista. Osaamisalueiksi tunnistettiin yliopistopedagoginen osaaminen, kehittämisosaaminen yliopistokontekstissa, tutkimusosaaminen, vuorovaikutus- ja neuvottelutaidot, itsensä johtaminen ja tunteet sekä työtä tukee joustava asenne. Näiden lisäksi tulokset toivat esille haastateltavien näkemyksiä osaamisen kehittämisen tavoista sekä osaamisen kehittymistä tukevista elementeistä.
Suomalaisissa yliopistoissa toimii yliopistopedagogisia asiantuntijoita, joiden pääasiallisiin tehtäviin kuuluu opetuksen, oppimisen ja henkilöstön opetusosaamisen kehittäminen. Käytännössä tehtävät ovat usein koulutus-, kehittämis- tai tutkimustehtäviä. Joissakin yliopistoissa saattaa työskennellä useita pedagogisia asiantuntijoita, mutta joskus pedagoginen asiantuntija kokee olevansa yliopistossaan yksin.
Yliopistopedagogisilla asiantuntijoilla voi olla erilaisia koulutustaustoja. Yliopistossa he saattavat kuulua hallinto- tai akateemisiin yksiköihin tai joissakin tapauksissa molempiin.
Opinnäytetyössä haastateltiin neljää yliopistopedagogista asiantuntijaa, jotka työskentelivät eri yliopistoissa. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla etänä, kevään 2021 aikana. Haastattelut analysointiin sisällön analyysin menetelmin.
Tulosten mukaan yliopistopedagogisten asiantuntijoiden työssä vaaditaan laajasti erilaista osaamista. Osaamisalueiksi tunnistettiin yliopistopedagoginen osaaminen, kehittämisosaaminen yliopistokontekstissa, tutkimusosaaminen, vuorovaikutus- ja neuvottelutaidot, itsensä johtaminen ja tunteet sekä työtä tukee joustava asenne. Näiden lisäksi tulokset toivat esille haastateltavien näkemyksiä osaamisen kehittämisen tavoista sekä osaamisen kehittymistä tukevista elementeistä.