Kansainvälinen henkilöstökoulutus : tutkimuksellinen opinnäytetyö Kamu Early Educationin järjestämästä Online teacher training -koulutuksesta
Nurminen, Siru (2021)
Nurminen, Siru
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313789
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa sosiaalialalla järjestettävän kansainvälisen henkilöstökoulutuksen kehittämistä. Tavoitteena oli selvittää koulutuksessa käytettyjen metodien toimivuutta osallistujien antaman palautteen avulla ja täten tuottaa tietoa Kamu Early Educationille koulutuksen kehittämiseksi. Toimeksiantajana oli Kamu Early Education päiväkotikonsepti.
Työ toteutettiin tutkimuksellisena opinnäyteyönä, jossa analysointiin käytettiin määrällisen eli kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Työssä tutkittiin Kamu Early Educationin järjestämään Online teacher training -koulutukseen osallistuneiden kiinalaisten varhaiskasvatuksen opettajien antamaa palautetta, joka kerättiin kyselyllä.
Tuloksista ilmenee, että vieraalla kielellä opiskelu on haasteellisempaa kuin äidinkielellä. Tietokoneen tekemät automaattiset käännökset ovat vaikeita ymmärtää, ja tämä vie aikaa ja motivaatiota asioiden opiskelusta. Verkko- opiskelun positiivisia puolia ovat mahdollisuus omaan aikataluttamiseen ja mahdollisuus keskustella opettajan kanssa. Ongelmana oli heikko nettiyhteys tai kiireinen arki. Itsenäinen opiskelu koettiin haastavaksi, jos siitä ei ollut aiempaa kokemusta.
Työ toteutettiin tutkimuksellisena opinnäyteyönä, jossa analysointiin käytettiin määrällisen eli kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Työssä tutkittiin Kamu Early Educationin järjestämään Online teacher training -koulutukseen osallistuneiden kiinalaisten varhaiskasvatuksen opettajien antamaa palautetta, joka kerättiin kyselyllä.
Tuloksista ilmenee, että vieraalla kielellä opiskelu on haasteellisempaa kuin äidinkielellä. Tietokoneen tekemät automaattiset käännökset ovat vaikeita ymmärtää, ja tämä vie aikaa ja motivaatiota asioiden opiskelusta. Verkko- opiskelun positiivisia puolia ovat mahdollisuus omaan aikataluttamiseen ja mahdollisuus keskustella opettajan kanssa. Ongelmana oli heikko nettiyhteys tai kiireinen arki. Itsenäinen opiskelu koettiin haastavaksi, jos siitä ei ollut aiempaa kokemusta.