KOULUTUSALAN TOIMINNAN JA LAADUN KEHITTÄMINEN LEANIN PERIAATTEITA HYÖDYNTÄEN
Jari, Vanhala (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Jari, Vanhala
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313786
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen uusi lainsäädäntö astui voimaan vuonna 2018. Muutoksen nopean aikataulun vuoksi uusien määräysten soveltaminen käytäntöön jäi puutteelliseksi. Tehtävänä oli parantaa Gradia Jyväskylän Logistiikka-alan alla toimivien varastoalan koulutusten toimintaa, laatua ja koulutusalan taloutta leanin periaatteita hyödyntäen. Päätutkimuskysymyksiä olivat: Voidaanko opetustyön toimivuutta mitata lean-periaatteiden mukaisilla mittareilla? Voidaanko lean-periaatteita hyödyntää opetustyön tuotannonohjauksessa? Helpottaako itseohjautuva tiimityöskentely opetustyön tuotannonohjausta? Koulutustoiminnan seuraamiselle luotiin leanin periaatteiden mukaiset mittarit. Mittareiden toimintaa testattiin historiatiedon avulla. Mittareiden avulla etsittiin toiminnan ongelmakohtia ja kirjallisuudesta etsittiin kehittämiskeinoja ongelmakohtiin. Käytännön testaamisen avulla selvitettiin voiko leanin periaatteita hyödyntää koulutustoiminnan ohjaamisessa. Lean periaatteiden mukaista tiimityöskentelyä ja kanban-taulun käyttämistä testattiin ja niiden hyötyjä ja haittoja seurattiin. Kirjallisuudesta löytyneille kehittämiskeinoille suunniteltiin käyttöönotto-ohjelma. Periaatteiden taloudellisia hyötyjä testattiin tapaustutkimuksena teke-mällä vertailulaskemia. Tuloksina olivat koulutusten seuraamisen mittarit ja koulutusten kehittämissuunnitelma. Opetustyön toimivuutta voidaan mitata lean-periaatteiden mukaisilla mittareilla ja lean-periaatteita voidaan hyödyntää opetustyön tuotannonohjauksessa. Itseohjautuva tiimityöskentely helpottaa opetustyön tuotannonohjausta. Lean toimintatapa sopii koulutustoiminnan ohjaamiseen. Sen avulla pystytään hyödyntämään uudistuneen ammatillisen koulutuksen lainsäädännön hyviä puolia. Samoja leanin toimintatapoja voitaisiin hyödyntää myös muissa koulutuksissa. Leanin toimintatapojen käyttöönotto vaatii kuitenkin koko organisaation mukanaoloa.