Rakennemuutettujen ruokien ruokalistan kehittäminen ja palvelupolun kuvaus
Akkanen, Heidi (2021)
Akkanen, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313782
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ruokalista rakennemuutetuille ruokavalioille. Opinnäytetyön tavoite oli luoda asiakaslähtöinen palvelumalli ruokalistan tueksi, jotta asiakaskeskeisyys sekä yrityksen arvot tulevat huomioiduksi ravitsemuksen toteutuksessa. Opinnäytetyö tehtiin Tammenlehväkeskus Oy:lle, joka tarjoaa monipuolisia kuntoutuspalveluja sekä laadukkaita asumispalveluita ikäihmisille. Palvelumalli toteutettiin palvelupolun kuvauksena ja kehittämisenä. Toimeksiantajan saama hyöty oli valmis ruokalista rakennemuutettujen ruokavalioiden toteutukseen, jossa on huomioitu ikäihmisten ruokasuositukset sekä mahdollinen tehostetun ruokavalion tarve. Ravintopalveluiden ollessa asiakaspalvelua, on erittäin tärkeää huomioida myös asiakasnäkökulma ravitsemuksen toteuttamisessa. Teoreettinen viitekehys koostettiin ikääntyneiden ruokasuosituksista sekä kuntoutujien ravitsemuksesta. Myös asiakaskeskeisyyttä on kuvattu viitekehyksessä eri lähteiden avulla.
Opinnäytetyössä kartoitettiin nykytilannetta, jotta löydettiin oikeat kehittämiskohteet. Nykytilan kartoitukseen käytettiin kyselyä, havainnointia sekä SWOT-analyysia. Tärkeimmiksi kehityskohteiksi listattiin työn organisoinnin puute, joka vaikuttaa erityisesti ruoanjakotilanteissa. Myös tiedonkulussa ja yhteistyössä osastojen välillä havaittiin puutteita. Yksi haaste oli työntekijälähtöinen toimintatapa, joka näkyy väistämättä asiakaspalvelun laadussa. Jotta edellä mainittuja asioita voitiin kehittää, luotiin palvelupolun kuvaus ja sille kehitysideat.
Ruokalistan tekoa ja kehittämistä jatketaan yrityksessä vielä opinnäytetyön jälkeen. Ruokalista ja palvelumalli yhdessä auttavat yritystä työskentelemään asiakaslähtöisesti. Ruokalista rakennemuutetuille ruoille on tärkeää, koska rakennemuutetut ateriat vaativat etukäteissuunnittelua, jotta ne ovat ravitsemussuositusten mukaisia. Lisäksi tulee huomioida mahdollinen ruoan tehostamisen tarve esimerkiksi vajaaravitsemuksesta kärsiville. Palvelumalli ohjaa oikeanlaiseen ja asiakaslähtöiseen toimintatapaan ja auttaa keskittymään siihen, mikä on tärkeää eli asiakkaan oikeanlainen kohtaaminen.
Opinnäytetyössä kartoitettiin nykytilannetta, jotta löydettiin oikeat kehittämiskohteet. Nykytilan kartoitukseen käytettiin kyselyä, havainnointia sekä SWOT-analyysia. Tärkeimmiksi kehityskohteiksi listattiin työn organisoinnin puute, joka vaikuttaa erityisesti ruoanjakotilanteissa. Myös tiedonkulussa ja yhteistyössä osastojen välillä havaittiin puutteita. Yksi haaste oli työntekijälähtöinen toimintatapa, joka näkyy väistämättä asiakaspalvelun laadussa. Jotta edellä mainittuja asioita voitiin kehittää, luotiin palvelupolun kuvaus ja sille kehitysideat.
Ruokalistan tekoa ja kehittämistä jatketaan yrityksessä vielä opinnäytetyön jälkeen. Ruokalista ja palvelumalli yhdessä auttavat yritystä työskentelemään asiakaslähtöisesti. Ruokalista rakennemuutetuille ruoille on tärkeää, koska rakennemuutetut ateriat vaativat etukäteissuunnittelua, jotta ne ovat ravitsemussuositusten mukaisia. Lisäksi tulee huomioida mahdollinen ruoan tehostamisen tarve esimerkiksi vajaaravitsemuksesta kärsiville. Palvelumalli ohjaa oikeanlaiseen ja asiakaslähtöiseen toimintatapaan ja auttaa keskittymään siihen, mikä on tärkeää eli asiakkaan oikeanlainen kohtaaminen.