Verkkopalvelun saavutettavuuden automaattinen testaus
Saarinen, Mikko (2021)
Saarinen, Mikko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313781
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia eri automaattisen testaamisen tapoja, joilla voidaan tarkistaa ja ylläpitää Palvelukartta-verkkopalvelun saavutettavuutta. Työssä tutkittiin myös, voiko lain velvoittaman saavutettavuuden tason ylläpitää ilman manuaalista tarkastamista ja asiantuntijoiden tekemää auditointia projektissa, jossa tekijät vaihtuvat. Työ tehtiin Helsingin kaupungille osana palvelun kehitystä.
Työssä käytiin läpi saavutettavuuteen kuuluvat asiat ja eri osa-alueet, joiden kautta palvelun saavutettavuutta tarkastellaan. Automaattiset testit suunniteltiin WCAG-saavutettavuusstandardin kriteerien pohjalta ja toteutettiin yksikkö- ja selaintestien avulla. Yksikkötestit toteutettiin Jest-testikirjaston avulla ja selaintesteissä hyödynnettiin TestCafe-kirjastoa. Testit otettiin osaksi Palvelukartan kehitysprosessia hyödyntäen jatkuvan integraation menetelmiä.
Työn tuloksena syntyi testikokonaisuus, joka kattaa suurimman osan projektin omien komponenttien saavutettavuuden tarkastamisesta. Yksikkötestien avulla toteutettiin komponenttien omien roolien ja tilojen testaaminen, joka toimii samalla komponentin toiminnallisuuden dokumentaationa. Selaintesteillä luotiin automaattisia tarkistuksia, jotka varmistavat sivukohtaisesti elementtien saavutettavuuden, ennakoiden myös mahdollisia tulevia ongelmia.
Lopputuloksen perusteella todettiin, että saavutettavuuden automaattinen testaaminen auttaa löytämään saavutettavuusvirheitä, joita tavallisessa testaamisessa ei huomata helposti. Testien avulla pystyttiin parantamaan saavutettavuuden tason ylläpitämistä tilanteissa, joissa komponentteja muutetaan jatkokehityksessä. Työssä todettiin myös, että automaattisilla testeillä ei voida täysin korvata manuaalista testaamista, mutta ne toimivat hyvin sen tukena.
Työssä käytiin läpi saavutettavuuteen kuuluvat asiat ja eri osa-alueet, joiden kautta palvelun saavutettavuutta tarkastellaan. Automaattiset testit suunniteltiin WCAG-saavutettavuusstandardin kriteerien pohjalta ja toteutettiin yksikkö- ja selaintestien avulla. Yksikkötestit toteutettiin Jest-testikirjaston avulla ja selaintesteissä hyödynnettiin TestCafe-kirjastoa. Testit otettiin osaksi Palvelukartan kehitysprosessia hyödyntäen jatkuvan integraation menetelmiä.
Työn tuloksena syntyi testikokonaisuus, joka kattaa suurimman osan projektin omien komponenttien saavutettavuuden tarkastamisesta. Yksikkötestien avulla toteutettiin komponenttien omien roolien ja tilojen testaaminen, joka toimii samalla komponentin toiminnallisuuden dokumentaationa. Selaintesteillä luotiin automaattisia tarkistuksia, jotka varmistavat sivukohtaisesti elementtien saavutettavuuden, ennakoiden myös mahdollisia tulevia ongelmia.
Lopputuloksen perusteella todettiin, että saavutettavuuden automaattinen testaaminen auttaa löytämään saavutettavuusvirheitä, joita tavallisessa testaamisessa ei huomata helposti. Testien avulla pystyttiin parantamaan saavutettavuuden tason ylläpitämistä tilanteissa, joissa komponentteja muutetaan jatkokehityksessä. Työssä todettiin myös, että automaattisilla testeillä ei voida täysin korvata manuaalista testaamista, mutta ne toimivat hyvin sen tukena.