Instagramin hyötyjä etsimässä : käyttäjäkokemuksen kehittäminen jalkapalloseuran Instagram-tilillä
Rasimus, Jussi (2021)
Rasimus, Jussi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313736
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on helsinkiläisen juniorijalkapalloseuran Pallo-Pojat Juniorien (PPJ) Instagram-tilin käyttäjäkokemuksen kehittäminen. Tarkoituksena on ymmärtää käyttäjäkokemukseen vaikuttavia tekijöitä ja motivaatiotekijöitä tilin seuraamiselle tai seuraamattomuudelle.
Käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tuotteen laatuominaisuudet ja käyttäjän tarpeet. Käyttäjäkokemuksen laadulla on merkitystä myös brändi- ja asiakaskokemuksen muodostumiseen.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käytiin läpi käyttäjäkokemuksen ja brändikokemuksen välistä vaikutussuhdetta. Lisäksi esiteltiin käyttäjäkokemukseen vaikuttavia tekijöitä ja pohdittiin käyttäjäkokemuksen muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä Instagramissa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka empiirisen osan muodostavat PPJ:n juniori-ikäisten pelaajien teemahaastattelut. Tutkimustuloksista selvisi muun muassa, että PPJ:n Instagram-tilin kohderyhmäajattelua kannattaa vielä täsmentää. Sisältöjä voi kehittää entistä vahvemmin suuntaan, joka kiinnostaa ja innostaa pelaajia. Vastaajat kaipasivat tilille etenkin hyödyllistä sisältöä, kuten tiedotteita, otteluiden ennakkomarkkinointia ja tuloksia sekä vinkkejä oman ajan harjoitteluun. Myös tilin käytettävyydessä ja visuaalisessa houkuttelevuudessa löydettiin kehityskohteita.
Tulosten pohjalta luotiin kehitysehdotuksia PPJ:lle Instagram-tilin käyttäjäkokemuksen kehittämiseksi. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää myös PPJ:n brändin rakentamistyössä Instagramissa. Tulokset ovat hyödynnettävissä myös muissa juniorijalkapalloseuroissa, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään sisällöntuotantoaan Instagramissa.
Käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tuotteen laatuominaisuudet ja käyttäjän tarpeet. Käyttäjäkokemuksen laadulla on merkitystä myös brändi- ja asiakaskokemuksen muodostumiseen.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käytiin läpi käyttäjäkokemuksen ja brändikokemuksen välistä vaikutussuhdetta. Lisäksi esiteltiin käyttäjäkokemukseen vaikuttavia tekijöitä ja pohdittiin käyttäjäkokemuksen muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä Instagramissa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka empiirisen osan muodostavat PPJ:n juniori-ikäisten pelaajien teemahaastattelut. Tutkimustuloksista selvisi muun muassa, että PPJ:n Instagram-tilin kohderyhmäajattelua kannattaa vielä täsmentää. Sisältöjä voi kehittää entistä vahvemmin suuntaan, joka kiinnostaa ja innostaa pelaajia. Vastaajat kaipasivat tilille etenkin hyödyllistä sisältöä, kuten tiedotteita, otteluiden ennakkomarkkinointia ja tuloksia sekä vinkkejä oman ajan harjoitteluun. Myös tilin käytettävyydessä ja visuaalisessa houkuttelevuudessa löydettiin kehityskohteita.
Tulosten pohjalta luotiin kehitysehdotuksia PPJ:lle Instagram-tilin käyttäjäkokemuksen kehittämiseksi. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää myös PPJ:n brändin rakentamistyössä Instagramissa. Tulokset ovat hyödynnettävissä myös muissa juniorijalkapalloseuroissa, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään sisällöntuotantoaan Instagramissa.