Asiakkaan tunteminen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen keinona
Seifulla, Dina (2021)
Seifulla, Dina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213684
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kuvata niitä toimia ja kontrolleja, millä pyritään ehkäisemään rahanpesua ja terrorismin rahoittamista. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää se, minkälainen rooli lakisääteisellä asiakkaan tuntemisella on rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen prosessissa. Aiheesta ja tavoitteesta tuli opinnäytetyön tutkittava pääongelma. Alaongelmina tutkittiin sitä, miten asiakkaan tuntemiseen liittyvät kysymykset ovat saaneet alkunsa, miten asiakkaat suhtautuvat heiltä kysyttyihin kysymyksiin ja sitä mikä merkitys asiakkaan vastauksilla on asiakkaan tuntemisen prosessissa.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin rahanpesun historiaan, siihen mitä rahanpesu on ja miten ja minkälaisin keinoin sitä estetään. Tietoperustassa keskityttiin myös ilmoitusvelvollisiin, lakisääteiseen asiakkaan tuntemiseen ja sen merkitykseen rahanpesun estämisen prosessissa. Opinnäytetyön aineistona käytettiin suomen- ja englanninkielisiä kirjoja, artikkeleita ja dokumentteja, esimerkiksi keskusrikospoliisin rahanpesun selvittelykeskuksen julkaisemia vuosikertomuksia. Tutkimusongelmien lisäksi selvitettiin sitä, miten Suomessa toimivien finanssi- ja vakuutuslaitosten nettisivuilla kerrotaan asiakkaan tuntemisesta ja siihen liittyvistä toimista. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen, sekä kvalitatiivisen teemahaastattelun avulla. Kysely ja haastattelut toteutettiin helmi-maaliskuussa 2021. Kyselytutkimukseen osallistu yhteensä 121 henkilöä. Kyselytutkimuksen toteuttamiseen käytettiin Google Forms -kyselytyökalua.
Tutkimuksen tuloksista voitiin päätellä, että asiakkaan tunteminen on yksi tärkeimmistä työkaluista rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisessä. Ilman asiakkaan tuntemisen velvollisuutta, rahanpesuun tai siihen liittyvään rikolliseen toimintaan ei välttämättä päästäisi kiinni ollenkaan. Asiakkaan tunteminen edellyttää ilmoitusvelvollisilta jatkuvaa seurantaa, ja sen toteuttaminen ja kehittäminen vaatii paljon resursseja. Kehittämisehdotuksena esitetään asiakkaan tuntemiseen liittyvien kysymysten parempaa taustoitusta asiakkaille esimerkiksi ilmoitusvelvollisten nettisivuilla, sekä perusteluiden parempaa asiakaslähtöisyyttä. Lähtökohtana pitäisi olla perusteluiden selkeys ja ymmärrettävyys. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää hyväksi esimerkiksi asiakkaille esitettyjen kysymysten asiakaslähtöisyyden parantamiseen.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin rahanpesun historiaan, siihen mitä rahanpesu on ja miten ja minkälaisin keinoin sitä estetään. Tietoperustassa keskityttiin myös ilmoitusvelvollisiin, lakisääteiseen asiakkaan tuntemiseen ja sen merkitykseen rahanpesun estämisen prosessissa. Opinnäytetyön aineistona käytettiin suomen- ja englanninkielisiä kirjoja, artikkeleita ja dokumentteja, esimerkiksi keskusrikospoliisin rahanpesun selvittelykeskuksen julkaisemia vuosikertomuksia. Tutkimusongelmien lisäksi selvitettiin sitä, miten Suomessa toimivien finanssi- ja vakuutuslaitosten nettisivuilla kerrotaan asiakkaan tuntemisesta ja siihen liittyvistä toimista. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen, sekä kvalitatiivisen teemahaastattelun avulla. Kysely ja haastattelut toteutettiin helmi-maaliskuussa 2021. Kyselytutkimukseen osallistu yhteensä 121 henkilöä. Kyselytutkimuksen toteuttamiseen käytettiin Google Forms -kyselytyökalua.
Tutkimuksen tuloksista voitiin päätellä, että asiakkaan tunteminen on yksi tärkeimmistä työkaluista rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisessä. Ilman asiakkaan tuntemisen velvollisuutta, rahanpesuun tai siihen liittyvään rikolliseen toimintaan ei välttämättä päästäisi kiinni ollenkaan. Asiakkaan tunteminen edellyttää ilmoitusvelvollisilta jatkuvaa seurantaa, ja sen toteuttaminen ja kehittäminen vaatii paljon resursseja. Kehittämisehdotuksena esitetään asiakkaan tuntemiseen liittyvien kysymysten parempaa taustoitusta asiakkaille esimerkiksi ilmoitusvelvollisten nettisivuilla, sekä perusteluiden parempaa asiakaslähtöisyyttä. Lähtökohtana pitäisi olla perusteluiden selkeys ja ymmärrettävyys. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää hyväksi esimerkiksi asiakkaille esitettyjen kysymysten asiakaslähtöisyyden parantamiseen.