Kestävien ratkaisujen kehittäminen opiskeluhuollon digitaalisissa palveluissa
Summanen, Tytti; Vahla, Paula (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Summanen, Tytti
Vahla, Paula
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213650
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli toteuttaa Eksoten 2. asteen opiskeluhuollon yksikölle toimintasuunnitelma, joka edistää digitaalisten palveluiden käyttöä huomioiden Eksoten strategian mukainen kestävä kehitys. Opinnäytetyön avulla pyrittiin kuvaamaan henkilöstön osaamisentasoa, digitaalisten palveluiden käytön edistäviä ja estäviä tekijöitä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli yhteiskehittämisen avulla edistää opiskeluhuollon palveluissa kestäviä ratkaisuja. Opinnäytetyön kehittämistehtävinä oli kuvata henkilöstön näkemyksiä digitaalisten palveluiden käytöstä sekä luoda ja koota yhteiskehittämisen avulla vastuullinen toimintasuunnitelma.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Aineisto kerättiin sähköisenä kyselynä sekä tulevaisuuden muistelu ennakoivan dialogin menetelmän avulla. Kyselyaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä induktiivisella temaattisella analyysillä. Tulevaisuuden muistelu ennakoivan dialogimenetelmän avulla syvennettiin henkilöstön näkökulmia ja kehittämisen tarpeita ja muodostettiin yhteinen toimintasuunnitelma.
Henkilöstön näkemykset liittyivät kollegiaalisen tuen mahdollistamiseen, motivaation tunnistamiseen sekä lisäämiseen ja asenteen merkitykseen oppimisessa sekä sitoutumiseen olemassa olevien palveluiden käyttöön. Järjestelmien toimimattomuus ja tiedon puute vaikuttivat digitaalisten palveluiden käyttöön. Kestävästä kehityksestä tiedettiin vähän. Henkilöstö toivoi koulutusta kestävästä kehityksestä erityisesti oman työyksikön näkökulmasta.
On tärkeää ymmärtää omien toimintatapojen vaikutukset kestävän kehityksen näkökulmasta sekä yhteiskunnallisesti, että globaalisti.
Toimintasuunnitelma digitaalisten palveluiden käytön edistämiseksi sisältää säännöllisesti yksikön palavereissa ajan käyttämisen digitaalisten palveluiden ajankohtaisten kysymysten läpikäyntiin ja yhdessä opetteluun, kollegiaalisen tuen mahdollistaminen sekä yksikölle digivastaavan nimeäminen. The purpose of the thesis is to implement a strategy which promotes the use of digital services for Southern Karelia Social – and health care district´s secondary education’s student welfare services unit.
The thesis focused on describing the opinions of the staff, concerning liable digitality. The aim of the thesis was to promote sustainable solutions within student welfare services by cocreation.
The thesis was implemented as a developmental research. The research material was gathered by using electronical questionnaire and the method of reminisce of future.
The data was analyzed by inductive thematic analysis. Reminicing the future was operated to calrify views and the needs of staff and also form a common strategy to progress.
The perspectives of the staff were affiliated with enabling collegial support, recognizing and increasing motivation and the importance of one’s attitude in learning and committing to the use of existing services. Inaction of systems and the lack of information influenced in the use of digital services. Knowlegde of sustainable development was minor and the staff desired education on concerning sustainable development specifically from the viewpoint of one’s own working unit.
From the Sustainable Development´s point of view it´s important to recognize the impact of your own actions, both societally and globally.
As an outcome of this thesis, an action plan to support digitalization at student´s welfare services were formulated. That consist regular further work, peer support and learning of current questions. Also, it´s the time to nominate the person to response for digitalization.
Opinnäytetyön tavoitteena oli yhteiskehittämisen avulla edistää opiskeluhuollon palveluissa kestäviä ratkaisuja. Opinnäytetyön kehittämistehtävinä oli kuvata henkilöstön näkemyksiä digitaalisten palveluiden käytöstä sekä luoda ja koota yhteiskehittämisen avulla vastuullinen toimintasuunnitelma.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Aineisto kerättiin sähköisenä kyselynä sekä tulevaisuuden muistelu ennakoivan dialogin menetelmän avulla. Kyselyaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä induktiivisella temaattisella analyysillä. Tulevaisuuden muistelu ennakoivan dialogimenetelmän avulla syvennettiin henkilöstön näkökulmia ja kehittämisen tarpeita ja muodostettiin yhteinen toimintasuunnitelma.
Henkilöstön näkemykset liittyivät kollegiaalisen tuen mahdollistamiseen, motivaation tunnistamiseen sekä lisäämiseen ja asenteen merkitykseen oppimisessa sekä sitoutumiseen olemassa olevien palveluiden käyttöön. Järjestelmien toimimattomuus ja tiedon puute vaikuttivat digitaalisten palveluiden käyttöön. Kestävästä kehityksestä tiedettiin vähän. Henkilöstö toivoi koulutusta kestävästä kehityksestä erityisesti oman työyksikön näkökulmasta.
On tärkeää ymmärtää omien toimintatapojen vaikutukset kestävän kehityksen näkökulmasta sekä yhteiskunnallisesti, että globaalisti.
Toimintasuunnitelma digitaalisten palveluiden käytön edistämiseksi sisältää säännöllisesti yksikön palavereissa ajan käyttämisen digitaalisten palveluiden ajankohtaisten kysymysten läpikäyntiin ja yhdessä opetteluun, kollegiaalisen tuen mahdollistaminen sekä yksikölle digivastaavan nimeäminen.
The thesis focused on describing the opinions of the staff, concerning liable digitality. The aim of the thesis was to promote sustainable solutions within student welfare services by cocreation.
The thesis was implemented as a developmental research. The research material was gathered by using electronical questionnaire and the method of reminisce of future.
The data was analyzed by inductive thematic analysis. Reminicing the future was operated to calrify views and the needs of staff and also form a common strategy to progress.
The perspectives of the staff were affiliated with enabling collegial support, recognizing and increasing motivation and the importance of one’s attitude in learning and committing to the use of existing services. Inaction of systems and the lack of information influenced in the use of digital services. Knowlegde of sustainable development was minor and the staff desired education on concerning sustainable development specifically from the viewpoint of one’s own working unit.
From the Sustainable Development´s point of view it´s important to recognize the impact of your own actions, both societally and globally.
As an outcome of this thesis, an action plan to support digitalization at student´s welfare services were formulated. That consist regular further work, peer support and learning of current questions. Also, it´s the time to nominate the person to response for digitalization.