Kohti asiantuntijuutta rikosseuraamusalalla
Rintala, Tiina (2021)
Rintala, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213638
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin, millä tekijöillä on ollut merkitystä siihen, että Rikosseuraamuslaitoksen virkamies on hakeutunut tutkintotavoitteiseen koulutukseen ja on jatkanut työtään rikosseuraamusalalla sen suoritettuaan. Lisäksi tuodaan esille heidän kokemuksiaan siitä, mitä vaikutuksia tutkinnon suorittamisella on työhön.
Laadullisen opinnäytetyön tietoperustana on motivaatio, osaamisen kehittäminen ja asiantuntijuus. Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelut, joiden pohjalta kirjoitettiin narratiivit. Ne analysoitiin teemoittelemalla.
Esille tulleet teemat ovat työn merkitys opiskelun aloittamiselle, tuki ja opiskelijaan liittyvät seikat. Työn merkitys tuli narratiiveissa esille motivoitumisena rikosseuraamusalalla työskentelyyn. Yhteiskunnan tuki ja Rikosseuraamuslaitoksen mahdollistama palkallinen tai palkaton opintovapaa koettiin tärkeäksi tueksi, vaikka tutkintotavoitteisia opintoja oli suoritettu ilman näitäkin. Työyhteisön tuki ei tullut merkittävästi esille, mutta läheisten tuki oli korvaamaton. Rikosseuraamusalalla koettiin ilmapiirin olevan opiskelumyönteinen. Opiskelijoiden vahva halu kehittyä työssä ja lisäksi heidän opiskelu─ ja muutosmyönteisyys, tavoite pysyä ajan tasalla sekä periksiantamattomuus kuvaavat opiskelijan voimakasta koulutuksellista minäpystyvyyttä.
Laadullisen opinnäytetyön tietoperustana on motivaatio, osaamisen kehittäminen ja asiantuntijuus. Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelut, joiden pohjalta kirjoitettiin narratiivit. Ne analysoitiin teemoittelemalla.
Esille tulleet teemat ovat työn merkitys opiskelun aloittamiselle, tuki ja opiskelijaan liittyvät seikat. Työn merkitys tuli narratiiveissa esille motivoitumisena rikosseuraamusalalla työskentelyyn. Yhteiskunnan tuki ja Rikosseuraamuslaitoksen mahdollistama palkallinen tai palkaton opintovapaa koettiin tärkeäksi tueksi, vaikka tutkintotavoitteisia opintoja oli suoritettu ilman näitäkin. Työyhteisön tuki ei tullut merkittävästi esille, mutta läheisten tuki oli korvaamaton. Rikosseuraamusalalla koettiin ilmapiirin olevan opiskelumyönteinen. Opiskelijoiden vahva halu kehittyä työssä ja lisäksi heidän opiskelu─ ja muutosmyönteisyys, tavoite pysyä ajan tasalla sekä periksiantamattomuus kuvaavat opiskelijan voimakasta koulutuksellista minäpystyvyyttä.