Asumispalveluyksiköiden työntekijöiden kokemuksia liikkuvasta yhden hoitajan arviointiyksiköstä ja sen hyödyistä
Kippo, Outi; Forsell, Johanna (2021)
Kippo, Outi
Forsell, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213632
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asumispalveluyksiköiden työntekijöi-den sekä liikkuvan yhden hoitajan arviointiyksikön eli ArVin vuorovaikutuksen ja kollegiaalisuuden toteutumista uudessa toimintamallissa asumispalveluyksi-köiden työntekijöiden kokemana. Tavoitteena oli antaa työn tilaajalle tietoa asumispalveluyksiköiden työntekijöiden ja ArVi-hoitajien kohtaamisen tasosta sekä siitä, miten hyödyllinen ArVi-palvelu on. Tutkimuskysymyksinä olivat: Kuinka työntekijöiden välinen vuorovaikutus toimii ArVi-yksikön palvelutapah-tumassa, kuinka kollegiaalisuus toteutui ja mitä hyötyjä ArVi-palvelulla huo-mattiin olevan sekä lisääntyikö ammatillinen osaaminen kohtaamisten kautta?
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineisto ke-rättiin lähettämällä asumispalveluyksiköiden työntekijöille sähköinen kyselylo-make. Vastauksia saatiin 32 kappaletta. Kyselylomakkeessa oli suljettuja ja avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin ristiintaulukoimalla ja avointen kysy-mysten vastaukset avattiin tuloksiin suorina lainauksina.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että asumispalveluyksiköiden työntekijät olivat tyytyväisiä vuorovaikutukseen ja kollegiaalisuuden toteutumi-seen ArVi-hoitajien kanssa. ArVi-palvelusta koettiin olevan hyötyä; asumispal-veluyksikön asukas sai tarvitsemansa avun ja ArVi-palvelun koettiin helpotta-van hoitohenkilökunnan työtä. Toisaalta oli kokemus siitä, että ArVi-palvelua oli vaikea saada paikan päälle ja koettiin turhauttavana erilaiset ohjeet siitä, miten toimitaan asukkaan voinnin muuttuessa.
Jatkossa voisi tutkia kuinka paljon ArVi-palvelu vähensi päivystyskäyntejä ja kuinka moni asukas sai avun palvelun kautta.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineisto ke-rättiin lähettämällä asumispalveluyksiköiden työntekijöille sähköinen kyselylo-make. Vastauksia saatiin 32 kappaletta. Kyselylomakkeessa oli suljettuja ja avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin ristiintaulukoimalla ja avointen kysy-mysten vastaukset avattiin tuloksiin suorina lainauksina.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että asumispalveluyksiköiden työntekijät olivat tyytyväisiä vuorovaikutukseen ja kollegiaalisuuden toteutumi-seen ArVi-hoitajien kanssa. ArVi-palvelusta koettiin olevan hyötyä; asumispal-veluyksikön asukas sai tarvitsemansa avun ja ArVi-palvelun koettiin helpotta-van hoitohenkilökunnan työtä. Toisaalta oli kokemus siitä, että ArVi-palvelua oli vaikea saada paikan päälle ja koettiin turhauttavana erilaiset ohjeet siitä, miten toimitaan asukkaan voinnin muuttuessa.
Jatkossa voisi tutkia kuinka paljon ArVi-palvelu vähensi päivystyskäyntejä ja kuinka moni asukas sai avun palvelun kautta.