Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Herätä johtoryhmä kurkkaamaan tunneikkunaan
Pohto, Helena (2021)
Pohto, Helena
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113254
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten tunnejohtamista voidaan kehittää kaupan alan organisaatiossa. Miten johto kokee tämänhetkisen tunneilmaston, mitä hyötyä tunnejohtamisesta on kaupanalan organisaatiolle ja millä keinoin vahvistetaan tunnejohtamista.
Nykymaailman työelämässä ei ole aikaa kohdata ihmisiä ihmisinä ja puhua merkityksellisistä asioista aidosti. On juostava koko ajan nopeammin paikasta toiseen, jolloin mielen valtaa uupumus. Näitä yritetään korjata erilaisin keinoin, kuten tavoitteiden kirkastamisella, palkkioilla tai palkankorotuksella, joka tuo hetkellisesti hyvänolon tunnetta. Tosiasia on se, että tarvitsemme johtamisen avuksi tunnetaitoja. Tunnetietoisuuden kasvattamisella pystytään vaikuttamaan merkittävästi organisaation tunneilmastoon. Tunteiden takana on tekemisen voima. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on herättää johtoryhmä ymmärtämään kuinka paljon enemmän organisaatio tuottaa tulosta katsomalla ja kohtaamalla ihmisen tunteet aidosti.
Teoreettinen osuus pohjautuu perusteelliseen ammattikirjallisuuteen aiheesta tunnejohtaminen, tunneilmasto ja niiden eri osatekijöihin, kuten tunneäly, läsnäolo, vuorovaikutus ja luottamus. Tunneäly käsittelee Golemanin tunneäly mallia, johon kuuluu itsetuntemus, itsehallinta, sosiaalinen tietoisuus ja ihmissuhteiden hallinta.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu teemahaastatteluna kaupanalan organisaation johtoryhmälle. Tutkimustulokset osoittivat kaupanalan organisaation tunneilmaston olevan negatiivinen jo pidempään, joka on johtunut osittain sisäisen viestinnän epäonnistumisesta, koronasta ja organisaation sisällä olevista muutoksista. Tuloksien mukaan tunnejohtamisen hyödyt tulevat työntekijästä avointen keskusteluiden kautta, joka luo samalla me-henkeä. Tunnejohtamisen vahvistamiseksi nousi vahvasti organisaation sisäinen viestintä. Tunnejohtamista voidaan kehittää kaupanalan organisaatiolla parantamalla sisäistä viestintää ja tutustumalla tunnejohtamiseen sekä tunnistamalla omat tunteet, jolloin on helpompaa tunnistaa toisten tunteita.
Nykymaailman työelämässä ei ole aikaa kohdata ihmisiä ihmisinä ja puhua merkityksellisistä asioista aidosti. On juostava koko ajan nopeammin paikasta toiseen, jolloin mielen valtaa uupumus. Näitä yritetään korjata erilaisin keinoin, kuten tavoitteiden kirkastamisella, palkkioilla tai palkankorotuksella, joka tuo hetkellisesti hyvänolon tunnetta. Tosiasia on se, että tarvitsemme johtamisen avuksi tunnetaitoja. Tunnetietoisuuden kasvattamisella pystytään vaikuttamaan merkittävästi organisaation tunneilmastoon. Tunteiden takana on tekemisen voima. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on herättää johtoryhmä ymmärtämään kuinka paljon enemmän organisaatio tuottaa tulosta katsomalla ja kohtaamalla ihmisen tunteet aidosti.
Teoreettinen osuus pohjautuu perusteelliseen ammattikirjallisuuteen aiheesta tunnejohtaminen, tunneilmasto ja niiden eri osatekijöihin, kuten tunneäly, läsnäolo, vuorovaikutus ja luottamus. Tunneäly käsittelee Golemanin tunneäly mallia, johon kuuluu itsetuntemus, itsehallinta, sosiaalinen tietoisuus ja ihmissuhteiden hallinta.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu teemahaastatteluna kaupanalan organisaation johtoryhmälle. Tutkimustulokset osoittivat kaupanalan organisaation tunneilmaston olevan negatiivinen jo pidempään, joka on johtunut osittain sisäisen viestinnän epäonnistumisesta, koronasta ja organisaation sisällä olevista muutoksista. Tuloksien mukaan tunnejohtamisen hyödyt tulevat työntekijästä avointen keskusteluiden kautta, joka luo samalla me-henkeä. Tunnejohtamisen vahvistamiseksi nousi vahvasti organisaation sisäinen viestintä. Tunnejohtamista voidaan kehittää kaupanalan organisaatiolla parantamalla sisäistä viestintää ja tutustumalla tunnejohtamiseen sekä tunnistamalla omat tunteet, jolloin on helpompaa tunnistaa toisten tunteita.